11 клас (академічний рівень) "Жири"

Жири . 11 клас
Академічний  рівень
Мета  уроку : ознайомити  учнів  з  будовою  жирів , їх  фізичними  та  хімічними   
                       властивостями , поглибити  знання  про  біологічну  роль  і  застосування 
                       жирів ;
                       розвивати  вміння  порівнювати , робити  висновки , встановлювати 
                       взаємозв’язки  між  будовою  і  властивостями  речовин , уміння  працювати                   
                       з  різними  джерелами  інформації ;
                       виховувати  комунікативні  навички , інтерес  до  предмета , формувати 
                       стійку  мотивацію  до  вивчення  хімії  через  позитивне  сприйняття 
                       предмета .
Тип  уроку : урок  засвоєння  нових  знань .
Обладнання : комп’ютер , мультимедійний  проектор , слайди  презентації ; прилади  та 
                        реактиви : зразки  жирів , вода , етиловий  спирт , бензин , розчини  калій 
                        перманганату , штатив  з  пробірками .
План  уроку
І . Організаційний  момент ( 1 хв ) ;
ІІ . Актуалізація  опорних  знань , перевірка  домашнього  завдання  ( 5 хв ) ;
ІІІ . Мотивація  пізнавальної  діяльності , визначення  теми  і  завдань  уроку ( 2 хв );
IV . Вивчення  нового  матеріалу ( 26 хв ) ;
V . Закріплення  знань  ( 7 хв ) ;
VI  . Аналіз  роботи  учнів  на  уроці , оцінювання  ( 3 хв ) ;
VII . Домашнє  завдання  ( 1 хв )
Хід  уроку
І . Організаційний  момент
  Доброго  всім  дня ! Намагайтеся  кожен  день  починати  з  позитиву , бо  від  настрою  з  яким  ти  починаєш  роботу , залежать  твої  успіхи .

ІІ . Актуалізація  опорних  знань , перевірка  домашнього  завдання  .
1 . Вправа  « Естафета » ( учні  ланцюжком  один  за  одним  розповідають  про  естери , за  необхідності  вчитель  ставить  допоміжні  запитання )
* Дайте  визначення  поняття  «естери» ;
* Як  утворюються  естери ?
* Які  фізичні  властивості  для  них  характерні ?
* Назвіть  типи  реакцій  характерні  для  естерів . Які  продукти  утворюються  ?  
* Застосування  естерів .
2 . Слайди  1,2 .

ІІІ . Мотивація  навчальної  діяльності , визначення  теми  і  завдань  уроку .
Учитель  хімії . Сьогодні  ми  познайомимося  з  естерами , які  кожен  з  нас  використовує  щодня  і  не  один  раз . Ці  органічні  речовини  є  одним  з  обов’язкових  компонентів  харчування  людини . Вони  бувають  рідкі  і  тверді , рослинного  і  тваринного  походження . Ви  вже  здогадалися  про  які  речовини  піде  мова ?
Тема  сьогоднішнього  уроку  «Жири » ( слайд 3 ) . На  цьому  уроці  ви  ознайомитеся  з  будовою  жирів , їх  властивостями , біологічними  функціями , значенням . Учні  отримали  певні  ролі  і  підготували  матеріали , згідно  визначених  ролей . Отже  нас  чекає  багато  нового  та  цікавого .
IV . Вивчення  нового  матеріалу
  Жири – це  естери , утворені  вищими  карбоновими  кислотами  і  трьохатомним  спиртом  гліцеролом ( гліцерином  ) . Загальна  назва  таких  сполук – тригліцериди .       До  складу  жирів  входять  залишки  як  насичених : стеаринова – С17Н35СООН , пальмітинова – С15Н31СООН , так  і  ненасичених : С17Н33СООН  ( містить один  подвійний  зв'язок ) , С17Н31СООН ( містить  два  подвійні  зв’язки ) карбонових  кислот .
Загальна  формула  жирів : СН2 – О – СО – R1
                                                                       |
                                               CH – О – СО – R2
                                                |
                                               СН – О – СО – R3
де  R1 , R2 , R3радикали ( однакових  або  різних  карбонових  кислот ) .
Природні  жири – суміші  різних  тригліцеридів .                                                                       Жири , в  яких  переважають  насичені  жирні  кислоти – тверді ( тваринні ) , жири , в  яких  переважають  ненасичені – рідкі ( рослинні  олії ) .

Використовуючи  загальну  формулу , скласти  формули  жирів , утворених  гліцерином  та  а) стеариновою  кислотою ; б) олеїновою  кислотою ( на  дошці ) .
СН2 – О – СО – С17Н35  - тристеарин ; СН2 – О – СО – С17Н33 – триолеїн .  
 |                                                                                                 |
СН – О – СО – С17Н35                                           CН – О – СО – С17Н33 
 |                                                                                                  |
СН – О – СО – С17Н35                                           CН2 – О – СО – С17Н33
    Учень – історик  Дослідження  жирів  відомим  французьким  хіміком  Шеврелем  в  1811 – 1823  роках  належить  до  числа  класичних  робіт , які  створили  фундамент  органічної  хімії . Він  встановив , що  жири  складаються  з  гліцерину  і  кислот , що  одержали  назву  жирних . Омиленням  жирів  одержав  стеаринову , олеїнову  та  інші  кислоти . Назвав  «солодку  олію» , відкриту  Шеєле  гліцерином .  Синтез    жирів  з  гліцерину  і  жирних  кислот  був  вперше  здійснений  в  1854 році  М.Бертло . Ця  робота  теж  мала  велике  значення  для  розвитку  органічної  хімії (Слайд 4 ) . 
 
  Розглянемо  зразки  жирів  та  дослідимо  їх  фізичні  властивості , зокрема  розчинність  у  різних  розчинниках .
Учень – лаборант  виконує  досліди . У  три  пронумеровані  пробірки  помістимо  по  1 мл  соняшникової  олії . До  першої  пробірки  додамо  воду , до  другої  бензин ( пам’ятаймо  правила  техніки  безпеки  при  роботі  з  легкозаймистими  речовинами ) , до  третьої – етиловий  спирт ( приблизно  по  5  мл ) . Енергійно  збовтаємо . У  пробірці  з  водою  утворюється  нестійка  емульсія , яка  швидко  розділяється  на  два  шари . Висновок :
жири  не  розчиняються  у  воді . У  пробірці  з  бензином  розчин  майже  прозорий , отже  олія  розчинилась .
   Щодо  до  пробірки  із  спиртом – напевно  всі  ви  бачили  передачу , яка  називається     « Руйнівники  міфів » . Існує  стійкий  міф  про  те , що  жирна  їжа  запобігає  сп’янінню . Дехто  спеціально  перед  застіллям  вживає  ложку  чи  більше  вершкового  масла  чи  закусує  алкоголь  салом . Поляньте  на  вміст  пробірки – розчин  став  каламутним , помістимо  2 г  масла  у  пробірку  із  спиртом  і  підігріємо  приблизно  до  температури  людського  тіла . Утворюється  каламутна  емульсія , внаслідок  часткового  розчинення  жиру  в  спирті . Як  ви  вважаєте  чи  справедливим  є  даний  міф ? Міф  спростовано !
  Вчитель . Насправді  є  дослідження , які  свідчать , що  жирна  їжа  не  запобігає  сп’янінню , а  лише  сповільнює  його . Етиловий  спирт поєднаний з  жирами  наносить    важкий удар  по  підшлунковій  залозі  та  печінці . Не  проводьте  експериментів  над  своїм  організмом . Щоб  бути  успішними – вдало  реалізувати  себе  в  житті   треба  проводити  здоровий  спосіб  життя .
  Доведемо , що  в  олії  містяться  залишки  ненасичених  карбонових  кислот . До  розчину  калій  перманганату  додамо  олію  і  ретельно  збовтаємо – розчин  знебарвлюється . Це  свідчить  про  наявність  подвійного  зв’язку  у  молекулах  жиру .
 
Фізичні  властивості  жирів (слайд 5 ) : за  звичайної  температури  тверді  або  рідкі  речовини . Як  і  будь – яка  інша  суміш  речовин  не  мають  сталої  температури  плавлення . Майже  не  розчинні  у  воді , обмежено  розчинні  у  спирті ( до 10%), добре  розчинні  в  неполярних  і  малополярних  органічних  розчинниках . Для  жирів  характерне емульгування – утворення  з  водою  емульсій  під  впливом  поверхнево активних  речовин .  .

Хімічні  властивості  жирів .
  Знаючи , що  жири – це  естери , скажіть , який  тип  реакцій  для  них  буде  характерний? Відповідь : гідроліз .
  1 . Жири  гідролізують  з  утворенням  вихідного  спирту – гліцерину  та  вищих  карбонових  кислот . Складіть  рівняння  реакції  гідролізу  триолеїну , формула  якого  написана  на  дошці :
СН2 – О – СО – С17Н33                                 CH2OH

CH – O – CO – C17H33  + 3 H2O =     CHOH   + 3 C17H33COOH
|                                                             |
CH2 – O – CO – C17H33                      CH2OH
  Унаслідок  лужного  гідролізу  жирів  добувають  гліцерин  і  мила – натрієві  та  калієві  солі  вищих  карбонових  кислот . Складіть  рівняння  реакції  лужного  гідролізу  три -стеарину , формула  якого  написана  на  дошці :
СН2 – О – СО – С17Н35                                  CH2OH
 |                                                            |
CH – O – CO – C17H35   + 3 NaOH =  CHOH  + 3 C17H35COONa
 |                                                            |
CH2 – O – CO – C17H35                      CH2OH
  Гідроліз  жирів  в  загальному  вигляді (слайд 6 ) та  їх  синтез  з  гліцерину  і  вищих  карбонових  кислот – оборотні  процеси , які  мають  велике  значення  в  життєдіяльності  організмів  та  суспільному  господарстві .
  Гідроліз  відбувається  в  організмі – жири , які  ми  споживаємо  під  впливом  ферментів піддаються  гідролізу . Гліцерин  та  карбонові  кислоти , що  утворилися , всмоктуються  в  кишечнику  і  знову  утворюють  жир , необхідний  організму .   
 2 .  Гідрування  жирів – це  процес , який  проводять  для  перетворення  рідких  олій  на  тверді  жири  за  рахунок  приєднання  Гідрогену  до  залишків  ненасичених  кислот .
Складемо  рівняння  реакції  приєднання  водню  до  тристеарину , формула  якого  записана  на  дошці :
СН2 OCOC17Н33                           CH2 – O – CO – C17H35
 |                                                                  |
CHOCO  –  C17H33       +   3H2   =     CH – O – CO – C17H35
 |                                                                  |
CH2 – O – CO – C17H33                                           CH2 – O – CO – C17H35
   Перевіримо  правильність  запису  ( слайд 7 ) . В  результаті  даного  процесу  з  олій  одержують  маргарин .
  При  неповному  гідруванні  рослинних  жирів  утворюються  транс – жири ( цис – форма  просторової  структури  ненасичених  кислот  перетворюється  на  транс – форму ) .  Транс – жири  змінюють  структуру  клітин  і  є  джерелом  серйозних  захворювань . Штучно  створені  транс – жири  в  багато  раз  шкідливіші , ніж  будь – який  природний  жир . Вони  спричиняють  захворювання  серцево – судинної  системи , цукровий  діабет , онкозахворювання , хвороби  печінки , нервової  системи . Їх  регулярне  вживання  загрожує  передчасним  старінням , розвитком  старечого  недоумства , низьким  інтелектом  у  дітей – транс – жири  передаються  дітям  навіть  з  молоком  матері. Основними  джерелами  транс – жирів є  маргарин , спреди , «легкі  масла» . Такі  жири  містяться  в  багатьох  продуктах : крекери , печиво , торти , смажені  страви , картопля – фрі , чіпси , снеки , сухарики , соуси , майонез . У  невеликій  пачці  чіпсів  25% всіх  жирів  є  транс – жирами . Наявність  транс – жирів  вам  покаже  напис  «гідрогенізована  рослинна  олія» .     
3 . Окиснення  жирів – прогіркання .Під  дією  світла , тепла , вологи , кисню  повітря  відбувається  часткове  окиснення  залишків  ненасичених  кислот  до  альдегідів  та  кетонів . В  результаті  жири  набувають  неприємного  запаху  і  гіркого  смаку .

  Учень – біолог . Які  ж  біологічні  функції  виконують  жири ? (слайд 8)
1 . Енергетична . Енергетична  цінність  жирів 9 ккал/г (37,7кДж/г) .У  разі  повного  окиснення  жирів  до  вуглекислого  газу  і  води  виділяється  майже  вдвічі  більше  енергії , ніж  при  розщепленні  такої  ж  кількості  вуглеводів .
2 . Теплоізоляційна . Резервний  жир  ізолює  організм  від  впливу  тепла  і  холоду . (Жінки , як  правило , мають  товщий  підшкірний  жировий  прошарок , ніж  чоловіки , тому  вони  менш  чутливі  до  холоду) . Підшкірний  жир  також  надає  шкірі  еластичності .
3 . Транспортна . Жири – розчинники  і  носії  біологічно  активних  речовин , жиророзчинних  вітамінів ( А , D , Е , К ) .
4 . Пластична . Утворюючи  комплекси  з  білками  та  вуглеводами , жири  входять  до  складу  органел  клітин , крові . Жири – субстрат  для  утворення  біологічно  активних  речовин , жовчних  кислот .
5 . Регуляторна . Жири  приймають  участь  у  регуляції  життєвих  функцій  організмів , містячись  у  складі  гормонів . Нормалізують  жировий  та  холестериновий  обмін , функції  нервової  системи , сальних  залоз .
6 . Захисна (амортизаційна) . Ізолюють  внутрішні  органи  від  механічних  ушкоджень .
7 . Джерело  води . У  разі  окиснення  1 г  жиру  утворюється  1,1 г  води .

Учень – медик . Значення  жирів  для  життєдіяльності  організму .
Нестача  олії  ( і  незамінних  кислот) у  раціоні  призводить  до  затримки  розвитку  організму , порушення  структури  і  функції  клітинних  мембран , появи  сухості  та  запалення  шкіри . Чим  важча  фізична  робота , тим  більше  жирів  потрібно  людині . Різні  дієти , які  різко  знижують  кількість  жирів  є  шкідливими  для  організму . Нестача  жирів  призводить  до  зниження  імунітету , порушення  діяльності  центральної  нервової  системи .
  Надлишкова  кількість  жиру , харчування  фаст – фудом  призводить  до  ожиріння .  Населення  економічно  розвинутих  країн  страждає  саме  від  цієї  хвороби . В  США  кожний  третій  має  надлишкову  масу . В  Україні  15% населення  ( кожна  четверта  жінка  і  кожен  шостий  чоловік ) . За  висновками  експертів – надлишкова  вага  вкорочує  життя  приблизно  на  шосту  частину . Збільшення  кількості  жирів  тваринного  походження  у  харчуванні  призводить  до  атеросклерозу ( через  накопичення  холестерину ) .

 Корисні  поради ( слайд  9 ) :
1 . Рекомендується  споживати  в  день 1 – 1,3 г  жирів  на  кожен  кілограм  ваги  тіла .
Тобто , якщо  ваша  вага  50 кг , ви  повинні  спожити  50 г  жирів .
2 . Намагайтеся  уникати  їжу , яка  містить  багато  насичених  жирів  та  трансжирних  кислот : ковбасні  вироби , чіпси , картоплю – фрі , кондитерські  вироби .
3 . Намагайтеся  споживати  менше  смаженої  їжі – найкраще  продукти  запікати  або  готувати  на  пару . Для  смаження  використовуйте  тільки  рафіновану  олію , найкраще  оливкову .
4 . Більше  споживайте  продуктів , що  містять  3 – омега  жирні  кислоти ( риба  жирних  сортів : оселедець , скумбрія , посось ) та  мононенасичені  (оливкова  олія , оливки , авокадо ) .
5 . Необхідними  також  є  і  6 – омега  жирні  кислоти ( соняшникова , кукурудзяна  олія ), однак  слід  скоротити  споживання  цих  кислот  і  збільшити  споживання  3 – омега  кислот  для  уникнення  дисбалансу  між  ними .
За  даними  ВООЗ  половині  всіх  захворювань  можна  запобігти  шляхом  змін  у  виборі  продуктів  харчування  та  способу  життя . Дотримання  правильного  балансу  між  корисними  та  небезпечними  жирами – одна  з  найважливіших  складових  здорового  харчування .

Застосування  жирів . Ми  зібрали  невелику  колекцію  зразків , які  допоможуть  вам визначити  галузі  використання  жирів .
  • Масло , олія , тістечка – харчова  промисловість , в  тому  числі  кондитерська ;
  • Мазі , емульсії , пасти – фармацевтика ;
  • Мило , косметичні  засоби – виробництво  мийних  та  косметичних  засобів .

V . Закріплення  знань
Фронтальне  опитування
1 . Жири – це  естери , утворені  … ( трьохатомним  спиртом  гліцерином  і  вищими  карбоновими  кислотами ) ;
2 . До  складу  твердих  жирів  входять  залишки  кислот …( насичених : стеаринової , пальмітинової ) , рідких …(ненасичених , олеїнової ) .
3 . При  гідролізі  жирів  утворюються …( гліцерин  і  вищі  карбонові  кислоти ) ;
4 . Лужний  гідроліз  жирів  по – іншому  називається …( омиленням  ) . Чому ?
( Бо в  результаті  утворюються  мила – натрієві  або  калієві  солі  вищих  карбонових кислот ) .
5 . Якою  реакцією  олії  можна  перетворити  на  тверді  жири ? ( Реакцією  гідрування ) .
6 . Під  впливом  чого  відбувається  прогіркання  жирів ? ( Кисню  повітря , тепла , світла , вологи ) .
7 . Назвіть  основні  біологічні  функції  жирів ( енергетична , пластична , транспортна , регуляторна , термоізоляційна , амортизаційна ) .
8 . Скільки  жирів  повинна  вживати  людина  щодня ? ( 1 – 1,3 г  на  кожний  кілограм  маси  тіла ) .

VI . Аналіз  роботи  учнів  на  уроці , оцінювання .
Сьогодні  на  уроці  ми  намагалися повністю  розглянути  тему  «Жири» . Я  думаю , що  мети  уроку  досягнуто . Ви  активно  працювали  на  уроці , підготували  пізнавальну  і  корисну  інформацію . Наша  співпраця  була  корисною  та  плідною .

VII . Домашнє  завдання
1 . Вивчити  тему  за  параграфом  23  підручника  ( Л. П.Величко . Хімія  11клас .           Вид . «Освіта»,2012)  ;
2 . Приготувати  презентацію  під  назвою « Користь  та  шкода  маргарину » .   

  
                   . 
              
  
 
                


  
     
       




  

4 коментарі:

  1. Урок і, справді, плідний, інформаційно та змістовно насичений. Дає достатньо повну картину в межах одного уроку. Ви - молодець!

    ВідповістиВидалити
  2. Автор видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  3. Анонім25.06.20, 19:38

    кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені позику на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті з точки зору інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також lfdsloans@outlook.com або Напишіть номер WhatsApp на 1- (989 -394-3740)

    ВідповістиВидалити