8 клас Оксиди.Класифікація оксидів. Поширення в природі та застосування

8 клас
Тема : Оксиди . Класифікація  оксидів . Поширення  в  природі  та  застосування  оксидів .

Мета : Ознайомити  з  оксидами , їх  класифікацією . Розглянути  питання 
             поширення  оксидів  в  природі , їх  значення  в  житті  людини .
             Розвивати  розуміння  необхідності  дбайливого  відношення  до 
             природних  багатств .

Тип  уроку : комбінований .

Обладнання : фізична  карта  світу ,  колекція  « Мінерали  та 
                           гірські  породи » , таблиця  « Склад  повітря » . 

Хід  уроку
І . Організація  класу . Мотивація  навчальної  діяльності .
     Сьогодні  у  нас  не  зовсім  звичайний  урок . Це  урок , який  об’єднує  знання  з  хімії , біології  та  географії . На  цьому  уроці  ми  будемо  говорити  про  незвичайні  по  їх  значенню  та  поширенню  на  Землі  речовини .
  Озвучується  тема  уроку .
ІІ . Актуалізація  опорних  знань .
Дайте  визначення  понять  «проста»  та  «складна»  речовина .
Як  поділяються  прості  речовини ?
Які  властивості  характерні  для  металів  і  неметалів ?
Які  складні  речовини  називаються  оксидами ?
З  наведеного  переліку  виберіть  формули  оксидів  та  назвіть  їх :
СаО , ZnS , FeO , НNO3 , SO2 , O2 , K2O .
Учні  підкреслюють  формули  оксидів  та  називають  їх .
Складіть  формули  оксидів  за  назвами :
сульфур (IV) оксид , карбон (ІІ) оксид , цинк  оксид , алюміній  оксид , хлор (VII) оксид .
Вкажіть  основні  ознаки  оксидів ( складні  речовини , складаються  з  двох  елементів , один  з  елементів  Оксиген , валентність  Оксигену ІІ ).
 « Хімічна  естафета » . З  кожної  парти  учень  виходить  до  дошки , змагаються  рядами .
  На  дошці  записані  схеми  рівнянь  реакцій  взаємодії  простих  речовин  з  киснем , учні  по  черзі  дописують  та  урівнюють  їх .
Р + О2 =                                  Са + О2 =
Н2 + О2 =                                Li + O2 =
Аl + О2 =                                Fe(III) + O2 =
Мg + О2 =                              N2 + O2 =

ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу .
Розповідь  вчителя .
Майже  всі  елементи  утворюють  оксиди . Велика  кількість  речовин  у  природі – це  саме  оксиди . Це  пов’язано  перш  за  все  з  тим , що  в  атмосфері  є  кисень , який  взаємодіє  з  багатьма  речовинами  завдяки  своїй  активності . Оксиди  містяться  у  кожній  з  трьох  оболонок   нашої  планети – гідросфері , атмосфері , літосфері .
   Учні  підготували  невеличкі  доповіді  про  поширеність  оксидів  у  кожній  з  трьох  оболонок .
   Зачитуються  доповіді  з  використанням  колекцій  мінералів  та  таблиці .
  
  Отже , оксиди  дуже  розповсюджені  в  природі .Та  чи  всі  вони  однакові ?                      
Якщо  метали  і  неметали   мають  кардинально  різні  властивості  і  фізичні  і  хімічні , то  чи  будуть  однакові  властивості   у  оксидів  металів  та  оксидів  неметалів ?
Неметали  утворюють  кислотні  оксиди .
Кислотні  оксиди – це  оксиди , яким  відповідають  кислоти .
Наприклад , СО2 – карбон (IV) оксид , йому  відповідає  кислота  Н2СО3 , SO3 – сульфур (VI) оксид  , кислота – H2SO4 /
Основні  оксиди  утворюють  метали .
Основні  оксиди – це  оксиди , яким  відповідають  основи .
Наприклад , К2О – КОН , СаО – Са(ОН)2 .
Амфотерними  називаються  оксиди , які  проявляють  і  кислотні  і  основні  властивості .
Розгляньте  картку – памятку , що  є  у  вас  на  парті . Запишіть  формули  відповідних  оксидів  у  зошит .
Зараз  проведемо  гру  «Хрестики – нулики»  та  «Забери  зайве» (робота  в  парах) .
  Більшість  оксидів  металічних  елементів  є  йонними  сполуками . Оксиди  неметалічних  елементів  мають  переважно  молекулярну  будову  та  іноді  атомну .

IV . Закріплення  та  узагальнення  знань .

Бесіда
То  які  складні  речовини  ми  називаємо  оксидами ?
Які  бувають  оксиди ?
Дайте  визначення  кислотним , основним  та  амфотерним  оксидам .
Виконати  завдання  «Піраміда» .
Виконати  завдання  на  картках .
Заповнити  таблицю .

V . Підведення  підсумку  уроку , оцінювання .

VI . Домашнє  завдання
Параграф 5 ,завд.2,6 письмово .

КАРТКА – ПАМЯТКА

ОКСИДИ

Основні                  Кислотні               Амфотерні 

Li2O                           CO2                           Al2O3

K2O                            N2O5                           ZnO

Na2O                          SO2                                                BeO

BaO                           SO3

CaO                          SiO2

MgO                         P2O5

FeO                           Cl2O7

CuO                           NO2















« Хрестики – нулики »


BaO
P2O5
Na2O

CaO
Al2O3
CrO3
N2O
Li2O
SO3
FeO
N2O5
CO
SiO2
BeO
K2O
P2O5
NO2
MgO


Виграшний  шлях  складають  формули  І – основних  оксидів , ІІ – кислотних  оксидів .

1 коментар:

  1. Щиро дякую за прекрасну розробку. Вона мені сподобалась, використаю в роботі.

    ВідповістиВидалити