10 клас (академічний рівень) "Азотні і фосфорні добрива. Шкідлива дія нітратів" Інтегрований урок хімія - інформатика

Мінеральні добрива. Шкідлива дія нітратів на людський організм.
Інтегрований урок хімія – інформатика
10 клас
Академічний рівень
Мета уроку:
* Ознайомити учнів з видами мінеральних добрив, їх складом та значенням для підвищення врожайності;
* Розглянути застосування нітратів як добрив, обговорити проблему забруднення продуктів харчування нітратами;
* Формувати вміння активно застосовувати знання з хімії у повсякденному житті;  
* Узагальнити знання з теми «Комп`ютерні презентації з використанням мультимедіатехнологій»;
* Формувати вміння застосовувати знання інформаційних технологій при вивченні хімії;
* Розвивати комунікативні навички;
* Розвивати пізнавальний інтерес до предмета через застосування ІКТ технологій;
* Розвивати навички самостійної творчої роботи учнів, вміння працювати з науково – популярною літературою, шукати матеріали з використанням мережі Інтернет, систематизувати й обробляти їх засобами ІКТ з допомогою програм Microsoft Word, Power Point;
* Реалізація міжпредметних зв’язків хімії та інформатики
Тип уроку: засвоєння нових знань. 
Форма роботи: групова, захист учнівських проектів.
Методи роботи : проектно – дослідний, робота з додатковою літературою та Інтернет – ресурсами, частково – пошуковий.
Обладнання: мультимедіапроектор, презентації до уроку, комп`ютер.
  Для роботи над проектом формуються групи по 4 - 5 учнів, які одержують завдання: розробити проекти у виді презентацій на тему «Загальна характеристика мінеральних добрив», «Азотні добрива»«Шкідлива дія нітратів на організм людини, зменшення вмісту нітратів у продуктах харчування». Попередньо розподіляються обов’язки в групі : головний редактор, кореспонденти, дизайнери, оператор. Групи повинні підготувати матеріал із заданої теми та оформити презентацію за допомогою програми Power Point. Підготовча робота здійснюється на уроках інформатики.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель інформатики: Вітаємо всіх на нашому уроці! Сьогодні він буде незвичним: ми використаємо ваші знання та вміння з інформатики для вивчення теми з хімії. Для початку гляньте на зображення на екрані і визначте, який смайлик зараз відповідає вашому настрою?
Учитель хімії: Доброго всім дня! Сподіваємося, що сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого та корисного. Ознайомтеся з темою та завданнями уроку (на екрані).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель хімії: У сучасному світі безліч політичних, економічних та соціальних проблем. Але є проблеми, які тривожать все людство: зокрема, проблема нестачі їжі, недостатня якість продуктів, шкідливий вплив хімічних речовин на людський організм. І сьогодні ми розглянемо для чого використовуються мінеральні добрива, які властивості проявляють нітрати та чим вони небезпечні для людини.
Учитель інформатики: Ми живемо в інформаційному середовищі. Знання основних інформаційних процесів та технологій та вміння їх застосовувати допоможуть вам у вивченні даної теми. Виконання проекту здійснювалося на уроках інформатики з заданої теми. Робота проводилася за такими етапами:
1.     Формулювання завдання
2.     Опрацювання завдання
3.     Створення презентації в Power Point
4.     Захист презентації
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель хімії: Сьогодні ви представляєте результати вашої роботи. Захист презентації (проекту) – це демонстрація результатів вашої самостійної роботи. Захист проводиться в такому порядку: виступ (презентація); обговорення. Занотуйте найважливіші питання кожної теми. Після всіх виступів підведемо підсумки роботи.
Учитель інформатики: визначимо порядок виступів шляхом жеребкування (головний редактор кожної групи витягає відповідний номерок).
Кожній групі на виступ відводиться 5 хвилин. Вимоги до виступу:
логіка викладу матеріалу, правильні відповіді на запитання, активна участь в роботі групи, участь в дискусії з іншими групами. Вимоги до презентації: відповідність змісту поставленому завданню, відсутність граматичних помилок, достовірність представленої інформації, лаконічність тексту на слайді, логічна завершеність кожної частини, інформація подана привабливо та оригінально.
Після кожної презентації проводиться обговорення, задаються запитання по темі презентації (3 хвилини).
Проект «Мінеральні добрива» (Презентація 1)
План
1. Хімічні елементи, необхідні для життєдіяльності рослин.
2. Мінеральні добрива, їх класифікація.
3. Нестача поживних елементів.
4. Надлишок мінеральних речовин в грунті.
5. Забруднення оточуючого середовища мінеральними добривами.
6. Висновки.
1. У рослинних організмах налічується майже 70 хімічних елементів. Основними хімічними елементами, необхідними для життєдіяльності рослин, є Карбон, Оксиген, Нітроген, Фосфор, Калій, Кальцій, Магній, Ферум, Сульфур. Три найважливіших елементи – N, P, K необхідні рослинам у великій кількості. Зазначені елементи рослини вбирають з
грунту у вигляді йонів.
2. Мінеральні добрива – це речовини або суміші речовин, що містять хімічні елементи, необхідні для росту і розвитку рослин, вносяться у грунт для збільшення врожайності. Якщо добриво містить елемент, який потрібний рослині у великих дозах, воно називається мікродобриво, якщо добриво містить елементи, які потрібні рослині в дуже малих дозах (B, Co, Mo, I, Mn, Cu), воно називається мікродобривом. За хімічним складом мінеральні добрива поділяються на:
Мінеральні добрива

                                         /                     |                     \

Азотні
KNO3

Фосфорні
Ca(HPO4)2

Калійні
KCl*NaCl


  За кількістю поживних речовин добрива поділяються на прості, що містять один поживний елемент і комплексні, що містять два і більше елемента.
3. У разі нестачі Нітрогену рослини погано ростуть, відбувається передчасне відмирання листків, послаблюється утворення бокових пагонів і коренів. Через це відбувається різке зниження всього врожаю. Нестача Фосфору викликає гальмування росту рослин і дозрівання врожаю. За нестачі Калію понижується стійкість рослин до несприятливих факторів, гальмується ріст клітин.
4.
5. Щоб відновити вміст Нітрогену, Фосфору та Калію в грунті, слід вносити мінеральні добрива. Ці елементи слід вносити комплексно і в оптимальних дозах, без надлишку, оскільки надлишок мінеральних добрив є шкідливим для здоров`я людини та оточуючого середовища.
Проект «Азотні добрива» (Презентація 2)
План
1.     Діюча речовина добрива, як її обчислити.
2.     Азотні добрива (формули та назви).
3.     Властивості азотних добрив.
4.     Форма засвоєння азотних добрив.
5.     Висновки.




Учитель хімії: Як по – іншому називають нітрати Калію, Натрію, амонію, Кальцію? Складіть формули цих солей. (Селітрами. KNO3 , NaNO3, NH4NO3, Ca(NO3)2);
Яке основне призначення цих солей нітратної кислоти?(Збагачувати грунт нітрогеновмісними сполуками);
Назвіть шляхи потрапляння нітратів в організм людини (
В чому проявляється токсична дія нітратів на організм людини? (Розвиток гіпоксії – кисневого голодування тканин, а також пригнічення дії ферментів, які каталізують процеси тканинного дихання. Симптомами є нудота, блювання, посиніння шкірного покриву та слизової оболонки рота).
Як зменшити вміст нітратів у продуктах харчування? (
Учитель інформатики: Які інформаційні процеси були реалізовані в роботі над проектом? (Пошук, обробка, зберігання, передача, відбір);
До якого класу програм належить редактор презентацій Power Point? (До прикладного);
Які форми представлення інформації використовувалися в даному проекті? (Текстова, графічна, мультимедійна).
ІV. Закріплення знань
Учитель хімії: Складіть синквейн про нітрати.
V. Аналіз роботи учнів на уроці, Самоцінювання.
 У всіх представлених роботах ви показали знання інформаційних технологій та вміння знаходити та використовувати інформацію. Оцініть чи повністю опрацьовані питання теми та свій вклад у роботу групи у картці самооцінювання.

Домашнє завдання:
1.     З хімії: параграф 10, завдання 4;
2.     З інформатики: повторити  параграф 2, розділ 2, зберегти створену презентацію у власній папці.

Список використаних джерел
1.     Ярошенко О.Г. Хімія: Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл.(рівень стандарту, академічний рівень).-К.:Грамота,2010.-224с.
2.     Богданова В. Поняття  про нітрати. Проблема їх вмісту в продуктах харчування./Хімія. Шкільний світ. – 2008. - №32
3.     http://teacher.ru
4.      http://videouroki.net
5.     Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І. та ін.. Інформатика.10 клас. Академічний рівень.-К.:Генеза,2010. – 304с.
 




 











Картка самооцінювання
Прізвище, ім`я   _____________________________________
Дайте оцінку своїй роботі за такими пунктами ( від 0 до 2 балів )
1.     Ви брали активну участь в роботі групи  _________
2.     Ви готували інформацію                            _________
3.     Приймали участь в створенні презентації_________
4.     Склали конспект протягом уроку              _________
5.     Відповідали на запитання                           _________
6.     Брали участь в дискусії, склали синквейн _________

                                                                   Усього    _________балів

Немає коментарів:

Дописати коментар