10 клас (академічний рівень) "Амоніак: властивості, використання"

10 клас
           Тема  уроку : Амоніак : властивості , використання .

Мета  уроку : ознайомити  з  складом , молекулярною , електронною  та         
                        структурною  формулами  амоніаку , особливостями  будови 
                        молекули . Дати  уявлення  про  фізичні  та  хімічні  властивості 
                        амоніаку, особливості  взаємодії  амоніаку  з  водою  та  
                        кислотами ; формувати  вміння  складати  йонно – молекулярні 
                        рівняння  реакцій  на  прикладі  амоніаку , розповісти  про 
                        застосування  амоніаку , удосконалювати  вміння  проводити 
                        хімічний  експеримент , спостерігати  за  перебігом  реакцій  та 
                        робити  узагальнюючі  висновки .

Тип  уроку   : комбінований  урок  засвоєння   знань , умінь  і  навичок  та 
                        застосування  їх  на  практиці .

Форми  роботи :  навчальна  лекція , лабораторний  і  демонстраційний  
                              експерименти , робота  з  опорною  схемою .

Хід  уроку
І . Організація  класу
ІІ . Актуалізація  опорних  знань , перевірка  домашнього  завдання
1. Складіть  формули  сполук   неметалічних  елементів  з  Гідрогеном , назвіть  їх  та  опишіть  властивості  відомих  вам  сполук .
2 . Які  ступені  окиснення  проявляють  неметалічні  елементи  у  сполуках  з  Гідрогеном ?
ІІІ . Вивчення  нового  матеріалу

Схема – конспект
1.     Склад  і  будова  молекули  амоніаку :
-3    +1                                       H                       H
  NH3                          H    N H               H-N-H
Молекулярна     Електронна                  Структурна
формула              формула                       формула

Валентність  Нітрогену ІV , ступінь  окиснення  -3 , Мr(NH3) = 17
Молекула  NH3  має  структуру  трикутної  піраміди  з  атомом  Нітрогену  у  вершині .

2 . Фізичні  властивості  амоніаку  :
NH3 – газ , легший  за  повітря , добре  розчиняється  у  воді ( в  1 обємі  води  до  700 обємів  аміаку ) . При  звичайних  умовах  має  різкий  специфічний  запах , при  t = - 33,4  С  переходить  у  рідкий  стан .


3 . Хімічні  властивості  амоніаку :
А . Реакції  окиснення  амоніаку
NH3  - відновник

На  повітрі  не  горить , але  в  атмосфері  кисню  згоряє :
   -3                    0                 0                       -2
4NH3 + 3O2 = 2N2 + 6H2O
    -3              0
2N  -  6e = N2|        2
   
     0                            -2
O2 + 4e = 2O      3
Каталітичне  окиснення  амоніаку :
    -3                   0                +2                        -2
4NH3 + 5O2 = 4NO + 6H2O
  -3                       +2
N  - 5e = N         4

  0                           -2
O2 + 4e = 2O       5

Б. Реакції  приєднання  катіона  Гідрогену :
NH3 + H2O = NH4OH – амоній  гідроксид – слаба  основа .
     +
NH4  - йон  амонію  - утворюється  за  донорно – акцепторним  механізмом
                                                               H
 H N H
 H
NH3 + HCl = NH4Cl – амоній  хлорид
2NH3 + H2SO4  = (NH4)2SO4  - амоній  сульфат
У  розчині  амоніаку  індикатори  змінюють  колір : лакмус на  синій , фенолфталеїн  на  малиновий , що  показує  на  лужне  середовище  розчину  аміаку .
Висновок : розчин  аміаку  проявляє  основні  властивості .

IV . Закріплення  вивченого
1.     Запишіть  рівняння  реакцій , за  допомогою  яких  можна  здійснити  перетворення :
N2NH3NH4ClNH3 – (NH4)2SO4BaSO4
2 . Демонстрація  досліду  « Дим  без  вогню » , що  ілюструє  особливості  взаємодії  амоніаку  з  хлоридною  кислотою .
3 . Запишіть  рівняння  реакцій  взаємодії  амоніаку  з  сульфатною  кислотою  в  молекулярній  та  йонній  формах .
4 . Якісною  реакцією  на  йон  амонію  є  реакція  з  лугами . При  цьому  утворюється  амоніак , що  має  характерний  різкий  запах .

Лабораторний  дослід . Якісна  реакція  на  йон  амонію .
Здійсніть  якісну  реакцію  й  визначте  наявність  у  розчинах  йона  амонію , запишіть  йонно – молекулярне  рівняння  взаємодії  амоній  хлориду  з  лугами .

V . Самостійна  робота
1 . Напишіть  рівняння  окисно – відновних  реакцій  одержання  речовин
Варіант І : Нітроген (ІІ) оксид ;
Варіант ІІ : амоніак .
2 . Поясніть  механізм  утворення  йона  амонію  в  реакціях 
Варіант І . Розчинення  амоніаку  у  воді ;
Варіант ІІ . Взаємодія  амоніаку  з  хлоридною  кислотою .
3 . Складіть  повні  і  скорочені  йонні  рівняння  реакцій  між  речовинами 
Варіант І : амоній  сульфат  і  кальцій  гідроксид ;
Варіант ІІ : амоній  нітрат  і  калій  гідроксид .

VI . Підсумки  уроку .

VII . Домашнє  завдання :

Опрацювати  матеріал  параграфа , відповісти  на  запитання  до  нього , виконати  вправи .    

Немає коментарів:

Дописати коментар