Тема: Органічні  сполуки  як  компоненти  їжі. Раціональне  харчування.
11 клас (рівень  стандарту).
Інтегрований  урок  хімія – англійська  мова (№20)
.
Мета: розширити  знання  учнів  про  хімічні  сполуки  та  їх  роль  в     
            сучасному  житті  та  вплив  на  здоров`я  людей.  Розвивати  вміння 
            добирати,  аналізувати  інформацію  та  робити  висновки,  навчитися
            встановлювати  причинно – наслідкові  зв’язки,  робити  узагальнення,
            сприяти  усвідомленню  органічного  зв’язку  між  науковими  знаннями
            та  їх  практичним  використанням,  виховувати  свідоме  ставлення  до 
            власного  здоров`я,  сприяти  вибору  здорового  харчування,  дбаючи 
            про  організм .
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань .
Форма проведення: інтегрований урок .
Обладнання: комп’ютер, проектор .
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель англійської мови: Good morning! We are glad to see you! Today we have  an integrated lesson: Chemistry and English.
Вчитель хімії: Французький філософ та кулінар Брилья – Саварен казав: «Тварина насичується, людина їсть, розумна людина вміє харчуватися»         Населення Землі споживає мільярди тонн продуктів щорічно. При всій  різноманітності продуктів харчування, вони завжди складаються з різних  комбінацій  харчових  речовин : білків, жирів, вуглеводів, мінеральних  речовин  і  води. Чи  завжди  ми  їмо  корисну  їжу? Сьогодні на уроці ми пригадаємо, які  органічні речовини становлять основу харчування людини та визначимо  правила раціонального харчування.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель хімії: Учні працювали у групах та готували презентації з заданих тем. Кожна презентація повинна була містити дані про будову, властивості, біологічні функції даних класів речовин, інформацію про їх енергетичну  цінність та добову потребу організму в них, а також вміст у продуктах  харчування. Прошу наші групи до роботи.
Група 1. Презентація  «Білки» (Додаток 1, слайди  презентації).
Група 2 . Презентація  «Жири» (Додаток 2, слайди  презентації).
Група 3 . Презентація  «Вуглеводи» (Додаток 3, слайди  презентації).
Група 4 . Презентація «Вітаміни» (Додаток 4, слайди  презентації).
  Вчитель  англійської  мови : Lets  remind  the  words  which  concern  the  meals . Give  the  Ukrainian  equivalents  to  the  following  words .
Учні  говорять, учитель  записує  на  дошці (fat – жири , proteins – білки, carbohydrates – вуглеводи, vitamins – вітаміни, junk  food – нездорова  їжа,          fish – риба , beet – говядина, pork – свинина , cheese – сир , nuts – горіхи, sausage – ковбаса , сосиски).
ІІІ . Узагальнення  та  систематизація  знань.
Вчитель хімії: Що  таке  білки, жири, вуглеводи? Добова  потреба.
Як  класифікують  вуглеводи? Наведіть  приклади.
Які  види  жирів  ви  знаєте? Від  чого  залежать  фізичні  властивості  жирів?     
Наведіть  приклади  продуктів  з  найбільшим  вмістом  білків; жирів; вуглеводів.                                                                                                          
 Яку  спільну  хімічну  властивість  проявляють  білки, жири  та  вуглеводи ? (Гідроліз).
Які  речовини  утворюються  при  гідролізі  білків, жирів, вуглеводів?              (α- амінокислоти, гліцерол  та  жирні  карбонові  кислоти, моносахариди).
Які  кислоти  називаються  незамінними? (амінокислоти  та  вищі  карбонові  кислоти, які  організм  не  синтезує, а  може  отримати  лише  з  їжею).
Наведіть  приклади  їжі  рослинного  та  тваринного  походження, які  містять  найбільше  вітамінів.     
Вчитель  англійської  мови: English  says: «Breakfast  like  a  king , lunch  like  a  queen  and  dine  like  a  pauper». Translate  the expression  and  give  the  Ukrainian  equivalents (Снідай  як  король , обідай  як  королева , а  вечеряй  як  жебрак . Сніданок  з`їж  сам , обідом  поділися  з  другом , вечерю  віддай  ворогу).
Nowadays the doctors recommend to eat  4 times  a  day. One  should  eat  about  35% of  meal  for  breakfast (vegetables , fruits , porridge , sugar), 45% - for  dinner (proteins, fat, carbohydrates), 20% - for  afternoon  tea  and   supper (milk  and  milk  products, vegetables, fruits, porridge). But  people  are  different, that’s  why  everybody  should  have  his own  diet.
Вчитель  хімії: Добова  потреба  людини  у  білках, жирах  та  вуглеводах  залежить  від  статі, віку, стану  здоров`я, фізичних  навантажень, пори року. Енергетична  цінність  раціону  залежить  від  білків, жирів, вуглеводів, які  входять  до  його  складу. Нормальне  харчування  передбачає  баланс  між  надходженням  енергії  і  витратами  її  на  забезпечення  потреб  життєдіяльності. При  тривалій  нестачі  енергетично  цінної  їжі  організмом  витрачаються  не  лише  резервні  вуглеводи  і  жири, але  і  білки, що  призводить  до  ослаблення  організму. При  тривалому  надлишковому  споживанні  їжі, багатої  жирами  та  вуглеводами, частина  жирів  та  вуглеводів  не  використовується, а  відкладається, що  призводить  до  збільшення  маси  тіла  і  ожиріння. Крім  того, їжа  може  бути  шкідливою  для  організму  людини. Завданням  групи  учнів  було  скласти  рейтинг  найшкідливіших  продуктів . Переглянемо  цей  рейтинг (слайди  презентації).
1.      Чіпси, картопля  фрі . Обсмажуються  у  великій  кількості  низькосортного  жиру, який  нечасто  міняють. Чіпси  часто  виготовляють  з  пшеничного  та  кукурудзяного  борошна, генномодифікованої  сої. Вони  містять  ударну  дозу  крохмалю, жирів  та  солі. Накопичують  гідрогенізовані  жири (транс – жири), які  збільшують  рівень  холестерину  в  крові, підвищують  ризик  розвитку  інфарктів  та  інсультів. В  процесі  смаження  утворюється  велика  кількість  канцерогенів. До  цієї  групи  можна  віднести  також  сухарики  та  солоні  горішки.
2.     Фаст – фуд (чебуреки, хот – доги, гамбургери, чізбургери  і  т.д.). Містять  велику  кількість  вуглеводів, жирів, солі, ароматизатори, натрій  глутамінат, всюдисущу  сою. Недарма  такі  ж  страви  домашнього  приготування  не  є  такими  смачними , адже  вони  не  містять  харчових  добавок . Натрій  глутамінат (Е-621), - харчова  добавка, яку  використовують  для  підсилення  смакових  якостей. Призводить  до  погіршення  зору, алергічних  реакцій, слабкості. При  постійному  споживанні  продукція  фаст – фуду  провокує  захворювання органів  травлення.
3.     Ковбаса , сосиски , пельмені  та  інші  напівфабрикати  містять  ароматизатори, барвники, стабілізатори, антиоксиданти,  до  80%  трансгенної  сої . Можуть  виготовлятися  з  шкірок  та  сала. Тут  потрібно  дотримуватися  правила, що  стосується  всіх  продуктів – читати  етикетку.   
4.     Майонез, кетчуп  та  інші  соуси. Майонез  містить  велику  кількість    транс – жирів. Всі соуси містять  стабілізатори, консерванти, емульгатори, барвники.
5.     Солодкі  газовані  напої. Містять  велику  дозу  цукру  або  замінників  цукру, барвники, консерванти. Не  втамовують  спрагу , а  навпаки  викликають  бажання  пити  ще.  
6.     Супи  в  пакетах, локшина  та  пюре  швидкого  приготування. Гарячий  «комбікорм» - суміш  з  харчових  добавок.
7.     Енергетики. Всі  компоненти, що  нібито  підвищують  працездатність  та  проганяють  сон – синтетичного  походження. Величезна  доза  кофеїну. Відомі  летальні  випадки  після  прийому  енергетиків.
8.     Тістечка, печиво, цукерки, торти. Містять  багато  гідрогенізованих  (транс)  жирів.
Отже, такі  продукти  не  можна  споживати  часто. Ними  можна  поласувати  іноді.
Вчитель  англійської  мови: Do  you  have  a  normal  diet? Please, answer  the  test  questions. The  rules  are  simple: if  you  choose  answer  «а», you  will  get  2 numbers; «b» - 1 number; «с» - 0 numbers. (Учні  вибирають  відповіді  та  підраховують бали). 
1. How often do you eat during a day?
a) 4 times  per  day; b) 3 times  per  day; c) 2 times  or  1 time  per  day.
2. How  often  do  you  have  the  breakfast ?
a) every  day; b) 3 – 4 times  a  week; c) actually I  am  never  have  a  breakfast.
3. What  meals  are  included  in  your  breakfast?
a) porridge, tea, coffee, fruits; b) tea, coffee, sausages, sandwich; c) usually  only  tea/coffee.
4. How  often  do  you  eat  between  taking  meals?
a) as  a  rule, I  do  not  eat  between  taking  meals; b) sometimes, not  more  than  2 times  per  day; c) usually  I  do  it  3 times  per  day.
5. How  often  do  you  eat  vegetables  and  fruits?
a) every  day; b) approximately  2 – 3 times  per  week; c) 1 time  per  week.
6. How  often  do  you  eat  chips, hamburgers  or  other  fast – food?
a) not  more  than  1 time  per  week; b) 2 – 3 times  per  week; c) practically  every  day.
7. How  often  do  you  drink  cola  or  other  drinks  with  gas?
a) rarely; b) rather  often; c) often.
8. How  often  do  you  eat  fish  and  sea  products?
a) not  less  than  3 times  per  week; b) more  than  1 time  per  week; c) 1 time  per  week.
9. Do  you  often  use  milk  and  milk  products?
a) every  day; b) 2 – 3 times  per  week; c) 1 time  per  week.
10. What  meat  do  you  prefer?
a) boiled  or  baked; b) stewed; c) fried.
11. How do  you  use  mayonnaise  and  other  sauces?
a) rarely; b) quite  often; c) always.
12. Could  you  substitute  cakes, sweets  and  other  sweet  stuff  by  honey, raisins, dried  apricots?
a) I  can  do  it  easily; b) I  can  do  it  sometimes; c)I  would  not  be  able  to  do  it.
The  results.     
0 – 12 numbers. It  is  difficult  to  say that  your  diet  is  correct. If  you  don’t   want  to  have  problems  with  your  health, you  should  change  your  diet.
13 – 16 numbers. Theoretically  you  know  what  is  the  correct  diet, but  you  should  greatly  change  your current diet.
17 – 21 numbers. Your  diet  is  rational, your  could  find  an  optimal  correspondence  for  meals  and  for  frequency  of  taking  meals. Sometimes  you  could  eat something  tasty.
22 – 24 numbers. Your  diet  is  rational, your  menu  needs  no  correction. May be, you are not completely truthful?
Вчитель  хімії: підведемо  підсумки  та  визначимо  головні  принципи  правильного  харчування. Роботу  проведемо  у  групах, готуємо  і  український,  і  англійський  варіант.
Виступи  групп
Група1
1.     Харчування  має  бути  різноманітним.
2.     Денний  раціон  людини  повинен  містити  рекомендовану  кількість  білків, жирів, вуглеводів, а  також  мінеральних  речовин  і  вітамінів.
3.     Найраціональнішим  є  чотириразове  харчування (перший  сніданок, другий  сніданок, обід, вечеря  або  сніданок, обід, полудник, вечеря).
4.      Сніданок  має  бути  поживним (20 – 30%), обід  має  включати  першу  страву (35 – 50%), вечеря (15 – 20%)  має  бути  не  пізніше, ніж  за  дві  години  до  сну. Їжу  багату  на  білок  краще  споживати  на  сніданок  та  обід, а  вечеряти  легкою  їжею (молочні, овочеві  страви, каші).
5.     Харчування  має  бути  помірним. Раціональне  харчування  дозволяє  запобігти  багатьом  хворобам.
Группа 2
1.     It  is  important  to  have  a  balanced  diet which  contains  protein, fat, carbohydrates. You  can  find  protein  in  meat, fish, milk, cheese. It  helps  your  body grow  and  gives  you  energy. Such  food  as  meat, butter, milk, cheese  contain  fat, that  gives  you  energy  too. Bread, pasta, cereals, fruits  and  vegetables  contain  lots  of  carbohydrates  which  give  you  the main portion of  energy. Fruits, vegetables, nuts  contain  lots  of  vitamins  and  minerals  needed  to  stay  healthy  and  avoid  diseases.
2.     It  is  better  to  eat  4 times  a  day, every day at the same time.
3.     It is better to  eat  boiled  and  baked food,  more  fresh  fruits  and  vegetables. Try  to  eat  healthier  diet.
4.     It is better to stop eating when you are still a little bit hungry. 
IV. Підсумок  уроку
Вчитель  хімії: Ваші  відповіді  засвідчують, що  ви  зробили  правильні  висновки  з  уроку. Повноцінне  харчування  є  неодмінною  умовою  здорового  способу  життя, від  нього  залежить  здоров`я  та  самопочуття.
Вчитель англійської мови: Now it is very popular all over the world to provide the healthy  mode of life. Wish you to be healthy and to get pleasure from your life!
V . Домашнє  завдання
1. Повторити  параграфи  4,5  підручника  [1] ;
2. Підготувати  презентації  на  тему  «Харчові  добавки. Е – числа»
«Генетично  модифіковані  продукти».
Список  використаних  джерел
1.     Ярошенко О.Г.Хімія: Підр. для  11 кл. загальноосв. навч. закладу (рівень  стандарту). - К.: Грамота, 2011.
2.     Шафір О. Формування  здорового  способу  життя  на  уроках  хімії//  Хімія. – 2013. - №17(725).
4.     http//xplb47.ptu.org.ua/wp-content/uploads/2012
5.     http//school.xvavit.com.

        
        
                 
                          


               

Немає коментарів:

Дописати коментар