5 клас (природознавство) Повторюваність явищ. Взаємозвязок явищ у природі"

Урок з природознавства. 5 клас
Тема : Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ в природі
Мета : повторити і поглибити знання про фізичні, хімічні та біологічні явища, формувати  розуміння взаємозв’язку між явищами та повторюваності явищ в природі, розвивати вміння    добирати та аналізувати інформацію, робити висновки, виховувати шанобливе ставлення, повагу до культури свого народу, формувати пізнавальний інтерес до вивчення предмета.
 Тип уроку : узагальнення й систематизація знань
 Форми проведення уроку : фронтальна, інтерактивні, робота в групах.
 Матеріали та обладнання : ПК, мультимедійний  проектор.
Структура уроку
І. Організаційний етап (4 хвилини)
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (2 хвилини)
ІІІ. Відтворення та корекція опорних знань (16 хвилин)
IV. Узагальнення і систематизація знань, їх застосування для пояснення нових фактів (17 хв)  V. Підсумок уроку (5 хвилин)
VI. Домашнє завдання (1 хв)
Хід уроку
І. Організаційний етап
  Після привітання звучить пісня «Є у кожного з нас мрія своя» («У ритмі серця»), яку виконує співачка Руслана та діти.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
  Учитель. Чи сподобався вам початок уроку? Що ви відчуваєте, коли слухаєте цю пісню?
Ми пишаємося своєю країною, зокрема і за те, що її природа унікальна та неповторна. Здавна люди спостерігали, описували різні природні явища. Сьогодні ми повторимо, які бувають явища, якими ознаками супроводжуються. Також спробуємо вивести взаємозв’язки між явищами та показати їх повторюваність. У роботі ми використаємо  надбання культури українського народу.
Запишіть тему уроку «Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ в природі» (Тема, записана на слайді проектора).
III. Відтворення та корекція опорних знань
  1. Фронтальне опитування
  • Які явища називаються біологічними? (Усі явища, які відбуваються з живими організмами називаються біологічними). Наведіть приклад.
  • Які явища належать до фізичних явищ? (Явища під час яких не утворюються нові речовини, а змінюються форма, розміри, розташування, агрегатний стан речовин). Наведіть приклад.
  • На які групи поділяються фізичні явища? (Механічні, теплові, світлові, електричні, звукові, магнітні)
  • Які явища називаються хімічними явищами або хімічними реакціями? (Явища під час яких з одних речовин утворюються інші). Наведіть приклад.
  • Якими ознаками супроводжуються хімічні явища? (Ознаками хімічних реакцій є виділення газу, утворення осаду, зміна кольору, поява запаху, тепла чи світла)
  • Яка реакція називається реакцією горіння? (Реакція з киснем, що супроводжується виділенням тепла і світла) 
2. Представлення міні - проектів груп
  На попередньому уроці ми поділили клас на три групи. В кожній групі вибрали керівника, доповідача та секретаря. Учні першої групи повинні були знайти приказки та прислів’я, які описують фізичні, хімічні та біологічні явища, учні другої – загадки. Третя група шукала опис явищ у підручнику з української літератури.
  Доповідач кожної групи зачитує підготовлений матеріал, а представники інших груп визначають про яке явище йдеться.
  1 група. Виступає доповідач: Скільки сніг не лежатиме, а розтанути мусить (танення снігу - фізичне)
Поки залізо в роботі, його іржа не бере (іржавіння заліза – хімічне)
Не вилітала ворона замолоду у вирій, то й не полетить на старість (біологічне)
Не підливай масла в вогонь (горіння – хімічне)
Воскова вдача – як до тепла, так і тане (плавлення воску – фізичне)
Від жару і вода кипить (фізичне)
Правда, як олія, скрізь наверх спливає (фізичне)
Іржа залізо їсть, а печаль серце (іржавіння заліза – хімічне)
Пропав як сіль у воді (фізичне)
Бджола летить, де мед пахтить (біологічне)
І в зайця зимою щастя, бо не кожний шубу має (біологічне)
Він, як вода, скрізь просочиться (фізичне)
  2 група: У нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом (Іній, фізичне)
Бажаний гість замість цукерок дрова їсть (Вогонь, хімічне)
Взимку горою, влітку водою (Сніг, фізичне)
Коло носа в’ється, в руки не дається (Запах, фізичне)
Мати сина народила, а син матір (Вода і лід, фізичне)
У воді росте, у воді кохається, у воду впаде – води злякається (Сіль, фізичне)
  3 група: Фізичні явища: «У діжі, що так несподівано стала йому на пригоді, було більше як до половини синьої, густо на олії розведеної фарби.» ; «Надбіг до калюжі, скочив у воду, щоб обмитися з фарби, - де тобі! Фарба олійна, через ніч у теплі засохла добре, не пускає. Роби, що хочеш, небоже Микито!» (Іван Франко)
«Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане.» (Л.Глібов)
Біологічні явища: «Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть» (Т.Г.Шевченко)
«А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати.» (С.Васильченко)
«Журавлі високі пролітають,
ледве видно птахів із землі
Журавлів із вирію стрічаю
і прошу перо у журавлів» (Є.Гуцало)
Біологічне та хімічне явище:                                                                                                     «Осінь – маляр із палітрою пишною
Тихо в небі кружляє,
Осипає красою розкішною.»
«Ліс обливає кольорами дивними.» (М.Рильський)
Фізичне явище: «З котяри – іскри»
Біологічне явище: «Звали його Сіроманцем і він був найстаршим вовком на світі. Все своє Сіроманче життя він водив зграю»; «Тепер на старість вовк осліп…Один лиш нюх водив його по світу» (М.Вінграновський).
Фізичне та хімічне явища: «Вистріли з мушкетів»; «Вибухи самопалів» (Ой Морозе – морозенку).
  Керівники кожної групи визначають учнів, які найкраще працювали при підготовці міні - проектів.
IV. Узагальнення та систематизація знань, їх застосування для пояснення нових фактів
    Учитель. Явищам властива повторюваність. Перегляньте картини, намальовані українськими художниками та визначте, які явища повторюються. (За допомогою проектора демонструються картини «Сухий потік» - автор Й. Бокшай, «Святвечір. Колядники» - Іван Ілько, «Яблуні квітнуть» - Мирослава Якимович, «Барви літа» - Вікторія Сергеєва).
Учні роблять висновок, що повторюються пори року.
(Картини А.І.Куїнджі «Море. Крим», «Вечір на Україні», «Місячна ніч на Дніпрі», «Дніпро вранці»).
Висновок: картини показують як день чергується з ніччю.
(Картина А.І.Куїнджі «Веселка» та малюнок веселки).
Висновок: однакове чергування кольорів веселки.
  Учитель. При роботі над своїми проектами, ви вже звернули увагу на те, що часто відбувається кілька явищ одночасно. Наприклад, постріл чи вибух – це одночасно і хімічне (утворення нових речовин) і фізичне явище (звуковий ефект); горіння – це хімічне явище, що супроводжується тепловим та світловим фізичними явищами. Дуже часто біологічні та хімічні явища взаємозв’язані. Пригадайте, які процеси відбуваються у зелених рослинах під впливом сонячного світла.
  Учні пригадують, що рослини поглинають вуглекислий газ та воду і в них утворюються органічні речовини та виділяється кисень (хімічне явище), рослина росте (біологічне явище), процес відбувається під впливом світла, лінійні розміри рослини збільшуються (фізичні явища).
  Учитель. Для того, щоб краще запам’ятати  взаємозв’язок між явищами, пропоную вам намалювати в режимі - онлайн невеличкий мультфільм про явища, які відбуваються з рослинами. Для цього введіть в пошуковій системі Google: Мультатор. Фотосинтез. Натисніть на зображення червоного олівця в правому верхньому куті. Натискаючи на «+» внизу екрана створіть собі п’ять кадрів для малювання. Вибирайте кадр і малюйте як листок під впливом сонця поглинає вуглекислий газ, виділяє кисень та росте, в ньому утворюються нові речовини, доповнюйте малюнок на кожному кадрі. Якщо у вас щось не виходить, можете стерти і намалювати знову. Тепер ви можете переглянути свій мультфільм, натиснувши на позначку «запустити» (трикутник під екраном).
V. Підсумок уроку
  Учитель. Нам залишилося підвести підсумки роботи на уроці. Сьогодні ми повторили, якими бувають явища, встановили взаємозв’язки між ними, побачили, що явища в природі повторюються. Ви творчо попрацювали і при підготовці до уроку, і на уроці.                            Яку роботу вам сподобалося виконувати найбільше? Що нового ви дізналися та навчилися?
Сподіваюся, що ваші знання та вміння придадуться вам при вивченні наступних розділів та інших  наук  про природу. Навчаючись користуватися своїми знаннями, ми набуваємо досвіду і впевненості в своїх силах, ми просуваємося вперед, що дозволить змінити на краще своє життя та життя своєї прекрасної країни.                                                                                     Зараз дозвольте оцінити роботу окремих учнів (учитель озвучує та коментує оцінки учнів, які активно працювали на всіх етапах уроку).
VI. Домашнє завдання
     1. Вивчити  параграф 16 (четвертий ліхтарик). (Природознавство: підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч.закл./ О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко: - К.: Видавництво «Світоч», 2013)
2. Виконати завдання 6. 

   

Немає коментарів:

Дописати коментар