10 клас (академічний рівень) Хімічні властивості металів

Урок № 44
Тема : Хімічні  властивості  металів

Мета :                                    1 . Освітня :
             а) розглянути  хімічні  властивості  металів ;
             б) поглибити  знання  про  хімічні  властивості  простих  речовин ;
             в) продовжити  формування  навички  прогнозування  властивостей 
             речовин  згідно  будови  атомів .
                                              2 . Розвивальна :
             а) розвивати  креативні  здібності ;
             б) удосконалювати  вміння  порівнювати , висловлювати            
             припущення , аналізувати , виділяти  істотне  під  час  спостереження
             і  робити  висновки ;
             в) удосконалювати  навички  написання  рівнянь  реакцій .
                                             3 . Виховна :
             а) виховувати  в  учнів  допитливість , потребу  в  самостійній 
             пошуковій  діяльності , формувати  інтерес  до  вивчення  предмета ;
            б) формувати  науковий  світогляд .

Тип  уроку : засвоєння  нових  знань .
Основні  терміни : метал , хімічні  властивості , відновник , окиснення ,
                                  прості , складні  речовини .
Обладнання та  реактиви : періодична  система  хімічних  елементів ,
метали : алюміній (порошок) , залізо (порошок) , магній (стрічка) ; сірка (порошок) , розчини : хлоридної  та  сульфатної  кислот , купрум (ІІ) сульфату , цвях , магніт .
Форми  роботи : фронтальна , індивідуальна .
Методи  роботи : словесні , пояснювально – ілюстративні , наочні , репродуктивні , частково – пошукові , практичні ( розв’язування  вправ ) .
Структура  уроку
І . Організаційний  етап (1 хв)
ІІ . Актуалізація  опорних  знань  і  мотивація  навчальної  діяльності  (1 хв)
ІІІ . Визначення  теми  і  завдань  уроку (3 хв)
IV . Вивчення  нового  матеріалу (27 хв)
V . Узагальнення  і  закріплення  знань (8 хв)
VI . Підведення  підсумків  уроку (2 хв)
VII . Домашнє  завдання  ( 1 хв)
Хід  уроку
І . Організаційний  етап .
  Учитель  вітає  всіх  з  гарним  днем , зичить  хорошого  настрою , позитивних  емоцій . Роздає  зошити  з  виставленими  оцінками . Якщо  є  запитання , відповідає  на  них .
ІІ . Актуалізація  опорних  знань і  мотивація  пізнавальної  діяльності
Бесіда
-         Охарактеризуйте  особливості  будови  атомів  металів .
-          Які  властивості  (окисні  чи  відновні) ви  можете  передбачити  для  металів ?
ІІІ . Визначення  теми , мети  і  завдань  уроку
  Вчитель  називає  тему  уроку  і  просить  учнів  визначити  цілі  уроку  та  стисло  записує  їх  на  дошці . Потім  пропонує  учням  назвати  відомі  їм  хімічні  властивості  металів  або  спрогнозувати  їх . Пропозиції  учнів  записуються  на  дошці  та  обговорюються  наприкінці  уроку .
IV . Вивчення  нового  матеріалу
 Атомам  металів  енергетично  вигідніше  віддавати  електрони , а  не  приєднувати . Більшість  металів – активні  речовини , які  взаємодіють  з  неметалами , водою , кислотами , солями . Виняток : золото , срібло , платина  та  деякі  інші  метали .
  Активність  металу  можна  визначити , користуючись  електрохімічним  рядом  напруг  металів ( рядом  активності  металів ). Чим  лівіше  знаходиться  метал  в  цьому  ряду , тим  він  активніший .
  Розглянемо  хімічні  властивості  металів :
1 . Метали  взаємодіють  з  неметалами :
а) киснем . Лужні  та  лужноземельні  метали  за  кімнатної  температури , а  інші  при  нагріванні .
Лабораторний  дослід . Горіння  магнію .
Візьмемо  невеликий  шматочок  стрічки  магнію  (пінцетом) та  внесемо  у  полум’я  нагрівного  приладу . Магній  відразу  спалахує  і  горить  сліпучо – білим  полум’ям .
                                      0             0                 +2    -2
Рівняння  реакції : 2Mg + O2 = 2MgO . Складемо  електронний  баланс :
                                    0                            +2
                               Mg – 2e = Mg    2  відновник
                                  0                           -2
                               О2+ 4е = 2О       1  окисник
б) з  галогенами :2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3 ;
в) з  сіркою .
Лабораторний  дослід . Взаємодія  заліза  з  сіркою .
Помістимо  в  пробірку  суміш  порошків  заліза  і  сірки , Підігріємо  до  сплавляння  суміші . Розібємо  пробірку , піднесемо  до  утвореної  сполуки  магніт , Речовина , що  утворилася  не  притягається  магнітом .
                                             t
Рівняння  реакції : Fe + S = FeS
г) з  іншими  неметалами : азотом , фосфором , вуглецем  .
   
Сполуки
металів
     з :

Оксигеном
Сульфуром
Галогенами
Нітрогеном
Фосфором
Оксиди
Сульфіди
Галогеніди
Нітриди
Фосфіди
Карбоном

Карбіди


2 . Взаємодія  металів  з  водою .
а) Лужні , лужноземельні  метали  та  алюміній , позбавлений  оксидної  плівки , за  звичайних  умов  реагують  з  водою , утворюючи  гідроксиди .
Завдання . Допишіть  рівняння  реакцій :
К + Н2О =  ; Ва + Н2О = ; Аl + Н2О =
б) Залізо , магній , цинк  та  деякі  інші  метали  взаємодіють  з  водою   при  високій  температурі , утворюючи  оксиди :
                  t
Mg + H2O = MgO + H2  ; 3Fe + 4H2O = Fe3O4 +4H2
г) Малоактивні  метали  не  взаємодіють  з  водою .

3 . Взаємодія  металів  з  кислотами .
Метали , розміщені  в  ряді  активності  до  водню , витісняють  водень  з  розбавлених  кислот ( крім  нітратної ) .
Лабораторний  дослід . Розчинення  металів  у  кислотах .
Розчинимо  порошок  заліза  в  розчині  сульфатної  кислоти , порошок  алюмінію  в  розчині  хлоридної  кислоти . В  обох  випадках  спостерігається  розчинення  порошку  металу  і  виділення  газу :
Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2
2Al + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2

4 . Метали  взаємодіють  з  солями , причому  більш  активний  метал           ( який  знаходиться  лівіше  в  електрохімічному  ряду  напруг  металів ) витісняє  з  розчину  солі  менш  активний .
Лабораторний  дослід . Взаємодія  заліза  з  розчином  купрум (ІІ)сульфату
Опустимо  цвях  в  розчин  CuSO4 . Цвях  стає  рожевим , бо  на  нього  осідає  мідь , залізо  при  цьому  переходить  в  розчин .
Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu
Для  таких  реакцій  не  беруть  метали , які  взаємодіють  з  водою  за  звичайних  умов .

V . Узагальнення  і  закріплення  знань .
Завдання  для  закріплення  знань  і  формування  навичок ( виконуються  індивідуально ) .
Скласти  рівняння  реакцій  взаємодії  кальцію , літію  з : киснем , сіркою , азотом , фосфором , вуглецем , водою , сульфатною  кислотою . Назвати  утворені  речовини .
Завдання  для  закріплення  знань .
1.     Назвіть  речовини  з  якими  взаємодіють  метали .
2.     Від  чого  залежить  активність  металу ? Як  можна  визначити  чи  активний  метал ?
3.     Назвіть  найбільш  активні  метали .
4.     Які  метали  є  малоактивними ?
5.     Які  речовини  можуть  утворитися  при  взаємодії  металів  з  водою ?
6.     Які  метали  взаємодіють  з  розбавленими  кислотами ?

VI . Підведення  підсумків  уроку
  Обговорюються  пропозиції  учнів  щодо  хімічних  властивостей  металів , які  було  подано  на  початку  уроку . Учитель  просить  учнів  висловитися  з  приводу  досягнення  завдань  уроку .

VII . Домашнє  завдання
1 . Прочитати  параграф 18 ( до  питання  «Корозія» ) .
2 . Зробити  аналіз  помилок  попередньої  домашньої  роботи .
3 . Розвязати  задачу 2 ( ст..154 )
� � > / @ ��
VI . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання
 Оцініть  чи  повністю  опрацьовані  питання  теми , а  також  свій  вклад  у  загальну  роботу . Вчитель  оцінює  роботу  учнів .

VII . Домашнє  завдання
1 . Вивчити  параграф  17 ( підручник О.Г.Ярошенко 10клас .- К.: Грамота, 2010) ;
2 . Опрацювати  текст  параграфа  та  заповнити  інформацією  таблицю (№2)

Метал  чи  сплав
       
Застосування

Властивості , що  зумовили  застосування




  
№3 . Використайте  додаткову  інформацію  з  різних  джерел  і  доповніть  таблицю  відомостями  про  метали  і  сплави  , про  які  не  розповідається  в  параграфі . 
  Зошити  з  виконаним  завданням  здайте  на  перевірку  заздалегідь перед  наступним  уроком .



Немає коментарів:

Дописати коментар