10 клас (академічний рівень) Місце металічних елементів у періодичній системі. Особливості будови їх атомів

Урок  №42
 
Тема : Місце  металічних  елементів  у  періодичній  системі  хімічних 
            елементів , особливості  будови  їх  атомів .
Мета :
1 . Освітня :
а) сформувати  поняття  про  місце  металічних  елементів  у  періодичній  системі ;
б) удосконалити  вміння  складати  електронні  формули  елементів , пригадати  як  змінюються  металічні  властивості  елементів  у  групах  та  періодах  періодичної  системи ;
в) науково  обґрунтувати  зв'язок  між  властивостями  металів  та  електронною  будовою  їх  атомів .
2 . Розвивальна :
а) удосконалювати  пізнавальні  вміння ; порівнювати , висловлювати  припущення , виділяти  головне , аналізувати  і  робити  висновки .
3 . Виховна :
а) виховувати  в  учнів  допитливість , потребу  в  самостійній  пошуковій  діяльності ;
б) формувати  стійкий  інтерес  до  вивчення  предмета ;
в) формувати  уявлення  про  роль  металів  у  житті  людини .

Тип  уроку : засвоєння  нових  знань .

Основні  терміни  і  поняття : метали ; металічні  елементи ; будова  атома ;
                                                      електронна  формула ; s , p , d , f  - елементи .
Обладнання  і  наочність : періодична  система  хімічних  елементів ,
                                                 слайди  презентації .
Форми  роботи : фронтальна , індивідуальна , робота  в  групах .
Методи  навчання : словесні , пояснювально – ілюстративні ; наочні ;
                                     репродуктивні ; частково – пошукові ; практичні
                                     ( розв’язування  вправ ) ; самостійної  роботи ;
                                      інтерактивні .

Структура  уроку :
І . Організаційний  етап  (2 хв)
ІІ . Актуалізація  опорних  знань (2 хв)
ІІІ .Мотивація  пізнавальної  діяльності (4 хв)
IV . Вивчення  нового  матеріалу (23 хв)
V . Узагальнення , систематизація  та  закріплення  знань  ( 10 хв)
VI . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання  (3 хв)
VII . Домашнє  завдання  (1 хв) .



Хід  уроку
І . Організаційний  етап . Привітання , створення  позитивного  емоційного  настрою :
   Вітаю  вас : молоді , енергійні , творчі , активні , люблячі , ініціативні , чемні , наполегливі , інтерактивні ! ( Привітання  на  слайді ) . Чи  здогадалися  ви , які  ми  елементи  ми  починаємо  вивчати ?
Перші  літери  слів  привітання  складають  слово  « металічні » .

ІІ . Актуалізація  опорних  знань
  На  слайді  записані  формули  речовин : S , Al , O2 , N2 , Fe , Ag , Cu , K , Ca .
Бесіда . 1 . Що  об’єднує  ці  речовини ? ( всі  вони  прості ) ;
              2 . Які  з  наведених  формул  належать  металам ? ( Al , Fe , Ag , Cu ,
                   K , Ca ) ;
              3 . Назвіть  ці  метали .
              4 . В  якому  агрегатному  стані  вони  перебувають  за  звичайних 
                   умов ?
               5 . Які  ще  метали  вам  відомі ?

ІІІ . Мотивація  навчальної  діяльності .
  Метали  відомі  людині  з  давніх – давен . Годинник  історії  людства  почав  відраховувати  час  швидше , коли  в  його  життя  увійшли  метали  та  їх  сплави . Камяне  століття  змінилося  століттям  мідним , потім  бронзовим , а  потім  століттям  залізним . Отже , ми  починаємо  вивчати  речовини , без  яких  неможливо  уявити  життя  сучасної  людини .

ІV . Визначення  теми , мети  і  завдань  уроку ( слайд )

V . Вивчення  нового  матеріалу
  1 . Визначимо  положення  металічних  елементів  у  періодичній  системі . Для  цього  підемо  від  протилежного : випишемо  з  кожної  групи  елементи – неметали :

І

ІІ

ІІІ

IV

V

VI

VII

VIII

H
-
B
C
Si
N
P
As
O
S
Se
Te
F
Cl
Br
I
At
He
Ne
Ar
Kr
Xe
Rn
  Отже , неметалічні  елементи  знаходяться  , в  основному , у  правій  верхній  частині  періодичної  системи  ( і  тільки  в  головних  підгрупах ) .
  Користуючись  періодичною  системою  встановіть :
1 . У  яких  групах , підгрупах , періодах  та  рядах  розміщені  металічні  елементи ;
2 . У  якій  групі  всі  елементи  є  металічними ;
3 . Визначити  приблизну  кількість  металічних  елементів  у  періодичній  системі .
4 . Після  проведеної  пошукової  роботи  сформулюйте  загальний  висновок  про  положення  металів  у  періодичній  системі .

2 . Особливості  будови  атомів  металічних  хімічних  елементів .
   Зясуємо , що  спільного  та  чим  відрізняється  будова  електронних  оболонок  атомів  металічних  елементів .
А) Металічні  елементи  одного  періоду
                   2    2      6       1
Na + 11  1s 2s 2p 3s
                  2      2      6       2
Mg +12  1s 2s 2p 3s
                 2       2       6      2       1
Al + 13  1s 2s 2p 3s 3p
Закономірність : мала  кількість  електронів  на  зовнішньому  рівні , поступове  збільшення  числа  електронів  на  зовнішньому  рівні  призводить  до  послаблення  металічних  властивостей . Металічні  елементи  можуть  бути  або  р – елементами .

Б) Металічні  елементи  одної  групи  ( головної  підгрупи ) .
Завдання ( робота  в  парах ) : складіть  електронні  формули  для  елементів  І групи  з  протонними  числами  3, 11,19 . Зробіть  висновки  що  спільного  та  відмінного  у  будові  електронних  оболонок  їх  атомів .
             2      1                                   2       2      6      1                                     2     2      6      2       6       1 
Li +3 1s 2s  ,  Na +11 1s 2s 2p 3s   ,   K +19 1s 2s 2p 3s 3p 4s  
Електронні  формули  свідчать , що  металічні  елементи  І  групи  головної  підгрупи   мають  однакову  будову  зовнішнього  електронного  рівня   і  кількість  електронів  на  ньому   відповідає  номеру  групи . Відмінність :  із  зростанням  кількості  електронних  рівнів , зовнішній  електрон  слабше  притягається  до  ядра  і  легше  відривається .Тому  металічні  властивості  зростають  зверху  вниз  по  підгрупі . Валентність  є  сталою  і  рівна І .

В ) Металічні  елементи  побічних  підгруп . « Мозковий  штурм » .
Учитель  просить  учнів  пояснити  чому  елементи  побічних  підгруп , як  правило , проявляють  змінну  валентність  на  відміну  від  елементів  головних  підгруп . Приймаються  будь – які  ідеї , які  записуються .
Висновок : елементи  побічних  підгруп  є  d  і  f – елементами . Валентними  в  них  є  електрони  не  лише  зовнішнього , а  й  перед зовнішнього  рівня .
Тому  валентність  їх  може  бути  змінною .
                  2     2      6      2      6       2       6
Fe  + 26 1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d   ІІ  і  ІІІ – валентний .
Зверніть  увагу  на  те , що  лантаноїди  і  актиноїди  теж  є  металічні  елементи .
  Робота  з  підручником : поширеність  металічних  елементів  та  їх  сполук  у  природі . Біологічна  роль  металів  (слайди  презентації) .

VI . Закріплення  та  систематизація  знань
1 . Бесіда
-         Положення  металічних  елементів  у  періодичній  системі ;
-         В  чому  особливості  будови  атомів  металічних  елементів ?
-         Якими  елементами  s , p , d  чи  f  можуть  бути  металічні  елементи ?
-         Як  змінюються  металічні  властивості  елементів  зверху  вниз  по  групі ( по  головній  підгрупі ) та  зліва  направо  по  періоду ?

2 . Дайте  характеристику  кальцію  та  алюмінію  за  їх  місцем  у  періодичній  системі . Що  спільного  та  відмінного ?

3 . Задача
Металічний  елемент  утворює  оксид  ЕО  , відносна  молекулярна  маса  якого  81 . Який  це  елемент , охарактеризуйте  його  положення  в  періодичній  системі (Zn) .

4 . Атом  металічного  елемента  має  на  5  електронів  менше , ніж  йон  Калію . Назвіть  елемент . Яке  місце  за  поширенням  в  природі  він  займає ? (Алюміній )

VII . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання .
Учитель  пропонує  переглянути  питання , які  були  поставлені  перед  розглядом  нової  теми . Чи  на  всі  питання  отримано  відповіді ?  Чи  виникли  нові  запитання  під   час  вивчення  матеріалу ?  Які  запитання  слід  розглянути  на  наступному  уроці ? (Для  реалізації  цього  етапу  використовується  технологія  інтерактивного  навчання  « Мікрофон» .

VIII . Домашнє  завдання :
1 . Вивчити  параграф 16 (1,2,6 ліхтарики) (підручник : Хімія  10 клас О.Г.Ярошенко Київ «Грамота» , 2010 рік ) ;

2 . Розвязати  задачі 2,5 після  параграфа .

Немає коментарів:

Дописати коментар