11 клас (рівень стандарту) Інтегрований урок хімія - біологія:"Поняття про побутові хімікати. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами"

11 клас (рівень стандарту)
Інтегрований  урок  хімія – біологія .

Поняття  про  побутові  хімікати . Загальні  правила  поводження  з  побутовими  хімікатами .
Мета : формувати  вміння  активно  застосовувати  знання  з  хімії  та  основ  здоровя  у  повсякденному  житті , розвивати  поняття  про  взаємозв’язок  природничих  наук , навчати  порівнювати  та  зіставляти  факти , аналізувати  ситуацію , розвивати  вміння  узагальнювати , систематизувати  та  робити  висновки , формувати  культуру  спілкування , екологічну  культуру .

Девіз  уроку : « Знати , запобігти , захистити » .

Обладнання  та  реактиви : папір  та  фломастери , оцет , засоби  для  миття  посуду  та  ванни , пральний  порошок , засоби  для  дезінфекції , засоби  для  відбілювання  білизни , клеї , лаки , фарби , медичний  термометр , гумові  рукавички , лакмусовий  папір .

Форми  та  методи  уроку : словесні (бесіда , розповідь) , робота  в  групах , експеримент , дидактична  гра .

Хід  уроку
І . Активізація  та  мотивація  навчальної  діяльності
Вчитель  біології . Доброго  дня , діти ! Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок . Події  сьогодення  спонукають  нас  провести  інтегрований  урок  із  предметів  основи  здоровя – хімія .
  Ми  з  вами  живемо  у  XXI столітті – це  час  високих  технологій , технічних  досягнень  та  урбанізації . На  людину  покладається  велика  відповідальність  за  навколишнє  середовище , власне  життя  і  здоровя .
Вчитель  хімії . Ви  думаєте , що  хімічні  засоби  творять  такі  чудеса  як  це  обіцяє  реклама ? Гаррі  Поттер  був  би  радий  мати  в  своєму  арсеналі  чарівних  прийомів  ще  і  могутність , обіцяну  на  етикетках . Ринок  різноманітних  хімічних  засобів  динамічно  розвивається  і  що  б  не  говорила  нам  реклама , треба  пам’ятати : абсолютно  безпечної  хімічної  продукції  не  буває .
Вчитель  біології .Як  ви  думаєте , що  спонукало  нас  провести  такий  урок ? (Заслуховуються  відповіді  учнів).
Так , дійсно , ви  правильно  міркуєте . Основна  мета  нашої  зустрічі – навчитися  застосовувати  свої  знання  та  вміння  для  того , щоб  захистити  себе  в  щоденному  житті  від  будь – якої  небезпечної  ситуації .

ІІ . Оголошення , представлення  теми
Вчитель  хімії .Тема  сьогоднішнього  уроку : « Побутова  хімія . Загальні  правила  поводження  з  побутовими  хімікатами .»

ІІІ . Пояснення  нового  матеріалу
Вчитель  хімії. Хімічні  речовини , які  людина  використовує в  побуті , називаються  побутовою  хімією . Крім  засобів  побутової  хімії  людина  використовує  також  різноманітні  лікарські  засоби , розчинники , лаки , фарби , клеї  і  т.п.  Ви  бачите  тут  на  столі  різні  хімічні  засоби . Погрупуйте  їх  згідно  до  того , де  вони  мають  знаходитися . (Учень  розставляє  відповідно  до  написів). Кухня (оцет , спирт , засіб  для  миття  посуду , засіб  для  очистки плити  та раковини), Ванна  кімната (пральний  порошок , засоби  для  миття  ванн , дезінфекції  приміщень , підбілювачі  білизни , мило , шампуні) , Підсобне  приміщення (бензин , лаки , фарби , розчинники , засоби  для  боротьби  з  шкідниками ) . Кімнати (освіжувачі  повітря , косметика), Аптечка (ліки , медичний  термометр).
Вчитель  хімії .Хімія  в  нашому  житті  може  бути  другом  або  ворогом . Нам  важко  уявити  своє  життя  без  речовин , які  нам  представлені . Але  треба  пам’ятати , що  всі  вони  є  небезпечними  для  людини .
Вчитель  біології . Перевіримо  домашнє  завдання . Нагадаю , вдома  ви  повинні  були підготувати  інформацію  про  нещасні  випадки , спричинені  нехтуванням  правил  безпеки  при  використанні  хімічних  засобів . (Учні  зачитують  свої повідомлення).
Вчитель  біології . За  останні  30 років , як  свідчить  статистика  Всесвітньої  організації  охорони  здоровя  (ВООЗ) , збільшилася  кількість  отруєнь  хімічними  сполуками . На  першому  місці  за  кількістю  нещасних  випадків  - сильнодіючі  кислоти ( оцтова  та  сульфатна ) , на  другому  місці – ліки , за  ними – алкоголь  і  засоби  побутової  хімії .
Вчитель  хімії . Проведемо  дослід , щоб  виявити  чим  же  небезпечні  речовини , які  ми  використовуємо . Звіт  складемо  у  формі  таблиці .
(Запрошуємо  учня  провести  дослід , наголошуємо , що  робота  повинна  проводитися  в  рукавичках).
Памятайте !
Кислоти  спричиняють  опіки !
Луги  розїдають  одяг  і  шкіру !
Дослід 1 . Чим  небезпечні  засоби  побутової  хімії .
Кожен  засіб  побутової  хімії  має  свою  особливість . Засоби  для  миття  ванн , виведення  плям  від  іржі  містять  кислоти  і  луги . Дослідимо   засоби , які  найчастіше  використовуються  у  побуті  за  допомогою  індикаторного  паперу . У  розчинах  кислот  індикаторний  папір  стає  червоним , у  розчинах  лугів – синім .
  Заповніть  таблицю :
Засіб  побутової  хімії
Кислота
Луг
Пральний   порошок 

+
Засіб  для  очищення  труб

+
Гель  для  чищення  туалету
+

    Рідина  для  миття  кухні

+
Рідина  для  миття  ванн , раковин
+

Вчитель  хімії .Для  миття  кухонь  використовують  засоби , що  містять  луги , бо  вони  добре  відмивають  жироподібний  бруд . Для  видалення  вапняних  нальотів , мильних  розводів , що  утворюються  переважно  у  ванних  кімнатах , використовують  засоби , що  містять  кислоти .

Вчитель  біології . Отрутохімікати – це  речовини , що  використовуються  проти  комах , шкідливих  гризунів . Їх  також  називають  пестицидами («пести» - шкідник , «цид» - вбивати). Але  вони  отруйні  і  для  людини . Отрутохімікати  вражають  органи  дихання  і  травлення , а  також  клітини  головного  мозку .
  Фарби , клеї , розчинники  містять  леткі  речовини , що  спричиняють  отруєння , а  також  є  вибухонебезпечними .
  Медичний  термометр  містить  дуже  отруйну  речовину – ртуть . Інші  отруйні  метали – свинець , кадмій  можуть  потрапити  до  харчових  продуктів  з  візерунків  скляного  посуду , паперових  і  поліетиленових  обгорток , металевої  тари  та  упаковок .
Заповніть  « німу  схему » , використовуючи  прослуханий  матеріал :
СХЕМА
НЕБЕЗПЕЧНІ  РЕЧОВИНИ
…………………….             Луги     ………………….          Отрутохімікати
Спричиняють  опіки    ……………. Отруйні  і  вибухо      ………………… 
                                                              небезпечні

IV . Інтерактивні  вправи
Вчитель  біології . Перед  початком  уроку  ми  запропонували   вам  обєднатися  в  групи . Кожна  група  отримає  завдання  і  за  відповідний  проміжок  часу  складе  план  дій  щодо  розв’язання  конкретної  проблеми . Під  час  відповідей  використайте  план , який  ви  бачите  на  дошці :
1 . Фізичні  та  хімічні  властивості  токсичної  речовини .
2 . Її  фізіологічна  дія  на  організм  людини  та  згубна  дія  на  навколишнє  середовище .
3 . Знешкодження  токсичної  речовини .
4 . Перша  долікарська  допомога .
  Представники  груп , підійдіть , будь – ласка , отримайте  і  зачитайте  своє  завдання .
І група . Під  час  консервування  овочів  у  домашніх  умовах  людина  отримала  опік  оцтовою  есенцією . Як  слід  повестися  в  такій  ситуації ?
Під  час  побілки  стін  вапно  зі  щітки  потрапило  в  очі . Ваші  дії ?
ІІ група . Людина  помилково  зробила  ковток  із  пляшки  оцтової  кислоти . Що  потрібно  зробити ?
ІІІ група . Під  час  прибирання  в  підсобному  приміщенні  учень  перекинув  коробку  з  незнайомим  порошком , який  висипався  йому  на  руку . Що  він  повинен  зробити ?
У  приміщенні  розбили  ртутний  термометр ? Ваші  дії ?
IV група (експерти – консультанти) . Вислухавши  відповіді  всіх  груп , скласти  загальну  памятку  дій  у  будь – якій  небезпечній  ситуації , доповнюють  відповіді  учнів .

Вчитель  хімії. Як  бачите , такі  надзвичайні  ситуації  потребують  хімічних  знань , адже  вам  потрібно  не  тільки  знайти  швидкий  вихід  із  ситуації , а  й  нейтралізувати  шкідливі  речовини : кислоти , луги , амоніак .
  На  дошці  написані  рівняння  хімічних  реакцій . Виберіть  ті , які  пояснюють  механізм  знешкодження  небезпечної  речовини :
NH3 + CH3COOH = CH3COONH4                                                                                                                                    NH3 + H2O = NH4 + OH
CH3COOH + NaHCO3 = CH3COONa + H2O + CO2
Cl2 + Na2S2O3 + Na2CO3 = 2NaCl + S + Na2SO4 + CO2
  Після  обговорення  завдання , запропонуйте  проект  відповіді  у  вигляді  плаката , схеми , знака  чи  таблиці  за  допомогою  яких  можна  швидко  зорієнтуватися  у  небезпечній  ситуації  ( На  підготовку  виділяється  10 хв )

V . Рефлексія
Вчитель  хімії . Всі  ми  розуміємо , що  головним  скарбом  життя  є  здоровя  і  щоб  його  зберегти , потрібно  багато  знати . Сподіваємося , що  після  сьогоднішньої  зустрічі  девіз  нашого  уроку «Знати , запобігти , захистити !»  стане  нормою  вашого  життя .
Вчитель  біології. Ми  бажаємо  всім  міцного  здоровя , глибоких  знань , переконливих  умінь , щоб  запобігти  і  захистити  себе  від  будь – яких  небезпечних  ситуацій .
  Дякуємо  за  плідну  роботу  на  уроці  і  бажаємо , щоб  у  вашому  житті  надзвичайні  ситуації  ніколи  не  траплялися  або  були  тільки  змодельованими  як  на  сьогоднішньому  уроці .

VI . Домашнє  завдання
З  хімії .
Опрацювати  тему  за  відповідним  параграфом  підручника .
Пригадати  склад  синтетичних  миючих  засобів .
З  біології

Описати  шкідливий  вплив  СМЗ  на  людину  та  довкілля .    

Немає коментарів:

Дописати коментар