10 клас (академічний рівень) Прості речовини метали. Металічний звязок. Фізичні властивості металів

Урок  №43

Тема : Метали  як  прості  речовини . Металічний  зв'язок . Фізичні 
            властивості  металів .
Мета :                                        
1 . Освітня
а) ознайомити  із  будовою  кристалічної  решітки  металів , фізичні  властивості  металів ;
б) нагадати  механізм  утворення  металічного  зв’язку ;
в) обґрунтувати  зв'язок  фізичних  властивостей  металів  з  будовою  кристалічних  решіток ;
2 . Розвивальна
а) вдосконалювати  пізнавальні  вміння : пояснювати , висловлювати  припущення , аналізувати , виправляти  помилки  та  робити  висновки ;
б) розвивати  творчі  здібності ;
в) розвивати  вміння  застосовувати  набуті  знання  в  нестандартних  ситуаціях ;
3 . Виховна
а) виховувати  в  учнів  допитливість , прагнення  брати  активну  участь у  пошуку  нового  знання ;
б) формувати  стійкий  інтерес  до  вивчення  предмета ;
в) розвивати  вміння  працювати  в  групах , прислухатися  до  думки  інших .

Тип  уроку : комбінований .

Основні  терміни  і  поняття : метали , металічні  елементи , металічний
                                                      зв'язок , металічна  решітка .
Міжпредметні  зв’язки : фізика , література .

Форми  роботи : фронтальна , індивідуальна , робота  в  групах .

Методи  навчання : словесні , пояснювально – ілюстративні , репродуктивні , частково – пошукові , практичні ( розв’язування  задач  і  вправ )
Обладнання : зразки  металів , карта  корисних  копалин  України , слайди  презентації .
Структура  уроку
І . Організаційний  етап  (1 хв)
ІІ . Актуалізація  опорних  знань , перевірка  домашнього  завдання (8 хв)
ІІІ . Мотивація  навчальної  діяльності , визначення  завдань  уроку (2 хв)
ІV . Вивчення  нового  матеріалу (15 хв)
V . Закріплення  знань (16 хв)
VI . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання (2 хв)
VII . Домашнє  завдання (1 хв)
Хід  уроку
І . Організаційний  етап

ІІ . Актуалізація  опорних  знань , перевірка  домашнього  завдання
-         Де  у  періодичній  системі  знаходяться  метали ?
-         Особливості  будови  атомів  металів .
-         Які  метали  найбільш  поширені  в  земній  корі ?
-         У  вигляді  яких  сполук  метали  знаходяться  в  природі ?
-         Чи  можуть  метали  перебувати  в  природі  у  вільному  вигляді ?
-         Покажіть  на  карті  України  родовища  руд  металів .
-         Порівняйте  будову  атомів  Калію  та  Кальцію .
  Під  час  бесіди  один  з  учнів  оформляє  розвязки   завдань  2  і  5  на  дошці . Потім  учні  перевіряють ,  обговорюють  способи  розв’язання , пропонують  свої  варіанти  розвязку .

ІІІ . Мотивація  навчальної  діяльності , визначення  завдань  уроку
  Учитель  ознайомлює  учнів  із  зразками  металів . Що  спільного  та  відмінного  є  у  всіх  зразках ? Визначимо  тему  і  згідно  теми  визначимо  питання , які  будуть  розглядатися  на  уроці .

IV . Вивчення  нового  матеріалу
  Металічні  елементи  існують  у  вільному  вигляді  у  виді  простих  речовин  металів . Пригадаймо , які  метали  найчастіше  використовує  людина   і  як  вони  позначаються :  

Метал
Залізо
Алюміній
Мідь
Срібло
Свинець
Золото
Ртуть
Символ
Fe
Al
Cu
Ag
Pb
Au
Hg

  Олово
Вольфрам
Цинк
Хром
Платина
Титан
Нікель

Sn
W
  Zn
   Cr
Pt
   Ti
   Ni
 Металам  не  властива  алотропія . Чисті  метали  у  твердому  стані  мають  кристалічну  будову . У  вузлах  їх  кристалічних  решіток  у  певному  порядку  розташовані  атоми  та  йони  металу , а  електрони  відносно  вільно  переміщуються  по  всій  решітці .
 
Металічний  зв'язок – це  зв'язок  між  наявними  в  металів  усуспільненими  електронами ( ними  стають  електрони  зовнішніх
енергетичних  рівнів , що  втратили  зв'язок  з  ядрами  своїх  атомів ) , катіонами ( утворилися  внаслідок  утрати  атомами  валентних  електронів )  та  атомами , у  яких  зберігся  зв'язок  валентних  електронів  з  ядром . 
   Металічний  зв'язок  міцний . Свідченням  цього  є  те , що  метали  тверді ( виняток – ртуть ) , кристалічні , здебільшого  тугоплавкі  речовини .
Рис. Металічна  гратка .
Які  ж  фізичні  властивості  будуть  проявляти  метали , маючи  таку гратку ?
Учні  пропонують  варіанти  відповідей , які  стисло  записуємо  на  дошці .
Фізичні  властивості  металів ( слайди  презентації ) .
Спільні  фізичні  властивості  металів : колір  та  металічний  блиск ( сірий , виняток – мідь , золото ) ; електропровідність ( за  рахунок  електронів ) , найкраще  проводять  струм  срібло , мідь , алюміній ; теплопровідність ; пластичність – властивість  металів  деформуватися  без  руйнування  під  впливом  певного  навантаження ( найбільша  пластичність  у  золота ) . Спільні  фізичні  властивості  металів  забезпечує  металічний  зв'язок .
Відмінні  фізичні  властивості  металів : густина – метали  бувають  легкі (густина  менше  ніж  5г/см .куб.) і  важкі ( густина  більша  за  5г/см.куб.) . Легкими  є  лужні  і  лужноземельні  метали , алюміній . До  важких  належать олово , свинець , ртуть , залізо , осмій  та  ін..
Відрізняються  метали  також  за  температурою  плавлення . Легкоплавкі            (температура  плавлення  не  вища  ніж  350С)  і  тугоплавкі  ( температура  плавлення  понад  350С ) . Прикладами  легкоплавких  є  цезій , натрій , калій,  олово , свинець , прикладами  тугоплавких – залізо , хром , вольфрам . Метали  також  відрізняються  за  твердістю .

V . Узагальнення  і  закріплення  знань
1 . Презентація  « Металічний  зв'язок . Фізичні  властивості  металів »
2 . Аукціон  «Хто  більше ?»
  Учитель  пропонує  учням  поділитися  на  команди (групи) . Учасники  кожної  групи  повинні  написати  назви  елементів  металів , які  закінчуються  на  літеру  «й» . Через  2 хв  збираємо  картки  з  записами  і зачитуємо . Якщо  назви  повторюються , то  вони  закреслюються . Перемагає  команда , яка  написала  більше  назв .
3 . « Хімічна  естафета »
  На  дошці  записано  ланцюжок  перетворень ( кількість  рівнянь  відповідає  числу  учнів  в  команді ) . Перемагає  та  команда , яка  швидше  за  інших  і  правильно  напише  рівняння  реакцій . 
Fe3O4> Fe –> FeCl3 –> Fe(OH)3 –> Fe2O3 –> Fe –> FeCl2 –> Fe(OH)2 –> FeO –> FeSO4 .
4 . Вікторина
1 . Назва  якого  елемента – метала  співпадає  з  назвою  острова ? ( Купрум , від  латинської  назви  острова  Кріт ) ;
2 . Металічний  елемент , який  входить  до  складу  гемоглобіну  крові ? (Ферум) ;
3 . Які  два  метали  названі  на  честь  одної  з  країн  Європи – давня  та  сучасна  назва ? (Галій , Францій) .
4 . Назва  якого  металу  співпадає  з  назвою  сина  Геї  та  Урану  зі  стародавньої  грецької  міфології ? (Титан) .



VI . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання
 Оцініть  чи  повністю  опрацьовані  питання  теми , а  також  свій  вклад  у  загальну  роботу . Вчитель  оцінює  роботу  учнів .

VII . Домашнє  завдання
1 . Вивчити  параграф  17 ( підручник О.Г.Ярошенко 10клас .- К.: Грамота, 2010) ;
2 . Опрацювати  текст  параграфа  та  заповнити  інформацією  таблицю (№2)

Метал  чи  сплав
       
Застосування

Властивості , що  зумовили  застосування




  
№3 . Використайте  додаткову  інформацію  з  різних  джерел  і  доповніть  таблицю  відомостями  про  метали  і  сплави  , про  які  не  розповідається  в  параграфі . 
  Зошити  з  виконаним  завданням  здайте  на  перевірку  заздалегідь перед  наступним  уроком .



Немає коментарів:

Дописати коментар