10 клас (академічний рівень) Розвязування задач та виконання вправ

Тема : Розвязування  задач  та  виконання  вправ
( 10 клас )
Мета : повторити  основні  алгоритми  розв’язування  задач  на  обчислення 
            виходу  продукту  реакції  відносно  теоретичного , розв’язати  
            ускладнені  задачі , повторити  основні  теоретичні  положення 
            вивченої  теми .
Тип  уроку : узагальнення  і  систематизації  знань .
Обладнання : періодична  система  хімічних  елементів , картки  з 
                        завданнями .

Хід  уроку

І . Організація  класу .
ІІ . Актуалізація  опорних  знань :
1 . Фронтальне  опитування  учнів :
- місце  елементів – неметалів  у  періодичній  системі  хімічних  елементів  та  особливості  будови  їх  атомів ;
- Алотропія . Алотропні  видозміни ;
- Фізичні  властивості  неметалів ;
- Хімічні  властивості  неметалів ;
- Сполуки  неметалів  з  Гідрогеном .
2 . Записати  рівняння  реакцій , які  доводять :
- кислотні  властивості  оксидів  неметалів ;
- відновні  властивості  амоніаку ;
- основні  властивості  амоніаку .
3 . Якісна  реакція  на  йон  амонію .
- Солі  амонію .
- Добування  амоніаку .

ІІІ . Основна  частина  уроку .

Розвязання  задач  біля  дошки .                                                                           Розвязати  задачу :
З  амоніаку  об’ємом  11,2 л (н.у.) добули  амоній  нітрат , вихід  якого  становив  80%. Яку  масу  солі  добули ?
                                                11,2л                                  х
NH3 + HNO3 = NH4NO3
                                                22,4л                                80г

х = 11,2л * 80г : 22,4л =40г (NH4NO3)
Враховуючи , що  вихід  амоній  нітрату  80% , обчислимо  масу  солі , отриману  практично :
m(NH4NO3) = 40г * 80% : 100% = 32 г
Відповідь : m(NH4NO3) = 32 г .

Висновок : масова  частка  виходу  = маса  практична : масу теоретичну   


Розвязати  задачу :
При  згорянні  вугілля  масою  2г  одержали  газ , який  пропустили  крізь  надлишок  баритової  води . Утворилось  19,7 г осаду . Визначте  масову  частку  (%) Карбону  у  вуглеці .
Розвязання  :
1 . При  згорянні  вугілля  утворюється  Карбон (IV) оксид , який  взаємодіючи  з  баритовою  водою  утворює  осад  барій  карбонату :
С + О2 = СО2
СО2 + Ва(ОН)2 = ВаСО3 + Н2О
2 . За  рівняннями  речовини  взаємодіють  між  собою  в  однакових  кількостях : з  одного  моля  С  утворюється  один  моль  СО2 , з  одного  моля  СО2  один  моль  ВаСО3 .Визначимо  кількість  речовини  барій  карбонату :
19,7г/197г/моль = 0,1моль , тоді  m(С)=  0,1моль * 12г/моль = 1,2г /
3 . Масова  частка  Карбону  у  вугіллі :
W(С) =  m(C)/m(вугілля) * 100% =1.2г/2г*100% = 60%
Відповідь : w(С) = 60%  .

Робота  в  парах :
Видано  картки  з  умовами  задач . Кожен  учень  розв’язує  задачу , потім  в  парі  здійснюється  взаємоперевірка . Проводиться  пояснення  учням , у  яких  виникли  запитання  щодо  розв’язування .

IV . Закріплення  та  систематизація  знань

   Завдання  на  закріплення
З  наведеного  переліку  виберіть  назви  елементів – неметалів , вкажіть  найвищі  та  найнижчі  ступені  окиснення  цих  елементів  у  сполуках Карбон , Кальцій , Нітроген ,Хлор , Купрум , Сульфур , Оксиген .
   Виберіть  формули  кислотних  оксидів  та  напишіть  формули  і  назви  кислот , яким  вони  відповідають :
SO3 , NO , N2O5 , P2O5 , CO , SO2 , CO2
   Завдання  на  узагальнення
Дати  відповідь  на  запитання :
Які  елементи  відносяться  до  неметалічних ?
Які  спільні  та  відмінні  властивості  неметалів ?
Як  змінюються  кислотно – основні  властивості  сполук  з  Гідрогеном   та  вищих  оксидів  зліво  направо  по  періоду  та  зверху  вниз   по  групі ?
Розташуйте  елементи  в  порядку  збільшення  їх  електронегативності :
O , N , F , P , S , Cl , Br , Si .
V . Підведення  підсумків  уроку , оцінювання .
VI . Домашнє  завдання

Повторити  тему , підготуватися  до  контрольної  роботи .

Немає коментарів:

Дописати коментар